RFC
:: giatkan penggunaan produk muslim ::

Tuesday, August 27, 2013

SEMUA TAHU KESILAPAN PRESIDEN MURSI

Ketika ramai pihak menghujum Ikhwan, penulis juga ingin menyentuh kesilapan Presiden Mursi pada waktu itu.

Semasa Dr Mursi memilih Jeneral As-Sisi menjadi Menteri Pertahanan mungkin beliau tidak menyedari siapa sebenar As-Sisi. Latar belakang pengajian As-Sisi, menurut Ahmad Mansour (media AL-JAZEERAH), As-Sisi pernah mengikuti pengajian Sains Perisikan di Fakulti Pertahanan Nasional Amerika dan tempat ini dikenali sebagai lubuk percaturan perisik merekrut tentera-tentera yang dihantar oleh Negara-negara bersekutu.

Selepas pemilihan As-Sisi, sebahagian media memperdayakan rakyat Mesir dengan mewar-warkan imej islamik As-Sisi. Tidak kurang juga, kedengaran selitan nakal dalam laporan berita menyebut seolah-olah As-Sisi sebahagian daripada Ikhwan Al-Muslimin. Inilah di antara faktor yang meniup kemarahan sebahagian kelompok masyarakat. Sememangnya mereka tidak mesra kepada Ikhwan, lantas ditimbulkan persepsi kononnya Mesir negara Ikhwan diperintah oleh Dr Badie. Pada waktu yang sama, tiada penafian keras daripada pihak berwajib berhubung laporan dangkal.

Seandainya diamati dari sudut lain, kesilapan Dr Mursi memilih As-Sisi merupakan 'hikmah' jikalau rakyat Mesir dapat memikirkan dengan baik. Selama ini, pihak tentera diyakini melindungi rakyat tetapi pegangan itu telah berubah memusuhi sebilangan rakyat yang bangkit menuntut keadilan, jika ia normal pasti tidak akan berlaku pembunuhan penunjuk perasaan di Al-Arish, HQ Pengawal Republik, Raba'ah dan An-Nahdhah dan tempat-tempat lain. Revolusi 25 Januari, tentera menjaga rakyat tanpa ada tindakan membabi-buta tetapi kali ini jelas sudah berubah. Jika masih ada tentera yang punyai rasa kemanusiaan, ini soal lain.

Semua yang berlaku sedang dipaksa berlalu, biarpun Dr Mursi digulingkan sedemikian rupa namun dalam ucapan-ucapan terakhir beliau berani mengakui kesilapan sepanjang pemerintahannya meskipun tidak mencapai satu tahun penuh berbeza dari pemerintahan yang diwarisi belasan tahun mahupun puluhan tahun. Apakah sewaktu beliau memerintah semuanya tenang dan stabil? Penulis ada catatkan di sini [facebook] @ dalam blog, entri bertajuk, ADILKAH PANDANGAN MEREKA?.

Kerajaan yang dibentuk bawah dekri Presiden Mursi juga memenuhi kemahuan malah penghormatan kepada pemuda-pemudi revolusi Mesir, rata-rata usia Menteri Kabinet dan Perdana Menteri bawah usia 60 tahun termasuk Jeneral As-Sisi dan Menteri Dalam Negeri. Sedang dihimpit tekanan, kerajaan mampu menghasilkan peningkatan dari sudut komoditi dalaman negara seperti gandum dan meningkatkan simpanan cemas (mungkin ada istilah lebih tepat) kepada 2-3 bilion pound Egypt diikuti beberapa lagi projek perancangan ekonomi. Jikalaulah ini menjadi kesilapan besar kepada Dr Mursi, hakikatnya rakyat-rakyat Mesir yang bangkit memberontak dan memberi kuasa kepada As-Sisi tidak sedar sebenarnya mereka mempunyai kerajaan yang kuat dan bertenaga memacu negara tetapi sayang mereka belum bebas dari igauan kerajaan Mubarak dan kerajaan sebelumnya. Satu tahun tidak menjamin semuanya boleh berubah dari pangsapuri usang kepada kondominium yang bersinar setiap masa sedangkan Turki pun mengambil masa lebih 8 tahun membuat transformasi ekonomi dan pentadbiran negara. Sekarang ini pun tetap wujud usaha untuk mengucar-ngacirkan politik Turki.

Dr Mursi digulingkan bukan disebabkan menyeleweng hak rakyat mahupun kezaliman membunuh rakyat, akan tetapi kerana kesilapan beliau membuat perubahan drastik yang tidak mampu diterima oleh saingan politik dalam mahupun luar. Pastinya tenaga utama yang menunjangi Dr Mursi itulah dari kalangan mereka yang dituduh pengganas.

Sunday, August 25, 2013

EVAKUASI DAN DEMONSTRASI MALAYSIA BERI TEKANAN KEPADA RAKYAT MESIR?

Pagi tadi saya berada di Dewan Pelajar Tanta (DPT) lokasi pengumpulan mahasiswa Malaysia. Semasa saya beredar, bas telah tiba untuk membawa mahasiswa-mahasiswi Malaysia ke Kaherah sebelum diterbangkan ke Malaysia pada hari berikut.

Apa yang ingin saya kongsikan di sini, sebilangan rakyat tempatan melihat evakuasi dengan persepsi yang negatif. Tambahan lagi demonstrasi-demonstrasi di Malaysia kesemuanya menunjukkan simbol Rabiah, angka empat.

"Kamu tak balik Malaysia? ramai sangat balik kenapa? Kerajaan Malaysia mesti sokong Ikhwan kan?," tanya seorang 'ammu (tauke kedai) kepada saya sewaktu hendak membayar jumlah suratkhabar.

"Erm..saya ada exam lagi memang saya tak pulang, manalah saya tahu ramai yang balik tu..keputusan dari kerajaan, tak ada kaitan dengan Ikhwan pun," saya menjawab. Sambil itu, arab yang lain mencelah tanya kepada 'ammu tadi, kerajaan Mesirkah buat keputusan begitu?. Tanpa mempedulikan perbualan mereka, saya terus beredar risau jika kehabisan ikan di kedai yang lain.

Nasib tak selalunya manis, ikan kegemaran saya memang sudah habis. Tak mengapalah, saya 'usha' ikan yang lain pula. Secara tiba-tiba, pemuda dari kedai ayam sebelah menegur saya.

"Aku tengok dalam televisyen di Malaysia buat tunjuk perasaan mengangkat simbol Rabi'ah..mana boleh macam tu, tak boleh la campurtangan," kata pemuda itu.

Saya hanya mendengar tanpa membalas kerana emosi dia kurang baik berlainan dengan tuan rumah (baba). Beberapa hari yang lalu, saya bertemu dengan baba ketika dia duduk di tangga, saya duduk di sebelahnya bersembang-sembang tujuan menjernihkan kembali keadaan di antara kami, dia pernah menengking saya apabila saya mempertahankan Dr Mursi, dia pernah menghempas pintu rumahnya tanda marah kepada saya kerana saya juga meninggikan suara. 

Dia mengeluh kerana demonstrasi di Malaysia sokong Raba'ah Al-Adawiyah, lalu dia menyuarakan kebimbangan jika kerajaan Malaysia putuskan hubungan dengan Mesir.

Perbualan kami diselangi ketawa dan gurau senda, pada waktu itu ada pemungut sampah sedang cuci tangga. Kata baba, "pintu dekat sutuh dan ruang tangga banyak sangat debu..hampa tak cuci ka? aku sembelih hampa semua baru tau." Baba ketawa, saya pun ketawa..mood baba memang cukup baik. Lalu saya jawab, "baba tau kan Mesir ni camana, debu banyak sangat-sangat..kami pulak ramai dah yang balik cuti," sambil bergelak, saya ambil kesempatan dengan menampar-nampar belakang dan paha baba..inilah melawak cara arab, dia tak marah.

Lalu, pemungut sampah turun dari tanggas atas membawa sebekas debu. Dia merungut banyak sangat. Saya balas, "pakcik..ni baru pangsapuri kami banyak tu dah, kalau Tanta pulak banyak mana? kalau seluruh Mesir lagi banyak..biasalah tu pakcik."

Baba ternyata riang. Saya menambahkan lagi masa bersembang dengan baba dan cerita tentang politik di Malaysia serta pengurusan negara khususnya sikap tentang sampah dan pembangkang dalam kerajaan pusat kita. 

Saya harap baba faham maksud saya. Apa yang penting, walaupun ada khilaf dari segi pemikiran, kefahaman, dan kecenderungan politik ia bukannya penyebab saling bermusuh.

ADILKAH PANDANGAN MEREKA?

Sesiapapun yang memberi pandangan, menjatuhkan hukuman atau menuding perlu terlebih dahulu meneliti dengan baik. Di sini, saya bawakan pandangan-pandangan yang telah diolah berhubung tunjuk perasaan di Mesir iaitu selepas dan sebelum rampasan kuasa. Di samping itu, saya bawakan juga catatan yang agak ringkas sepanjang tempoh Mesir berada di bawah pentadbiran Presiden Mursi.

PANDANGAN dari kalangan 'agamawan' selepas rampasan kuasa 30 Jun 2013 - 03 Julai 2013:

1. Mana-mana rakyat Mesir yang keluar ke jalan tu balikla, tak payahla duk berdemo-demo bagi tenang sat keadaan.
2. Ikhwan nie 'khawarij' sebab keluar menentang pemerintah.
3. Sesiapa yang menentang pemerintah selepas rakyat keluar menyokong 30 Jun, maka bunuhlah mereka.
4. Sesiapa yang menentang tentera Mesir, maka imannya telah berkurang.

Renung dan fikir:

> Apakah dianggap 'penjenayah' bilamana menjadi pilihan rakyat melalui Parlimen, Shoura Council dan Presiden?
> Apakah mereka pengganas semata-mata kerana menuntut kembalikan keadilan yang dirampas?
> Betulkah mereka memiliki senjata? Banyak kejadian tembakan dari polis, tentera, dan samseng.
> Jangan terkeliru, penunjuk perasaan aman yang keluar ke jalan membantah Kudeta bukannya dari kalangan ikhwan sahaja bahkan meliputi segenap lapisan masyarakat.

PANDANGAN MENARIK dari kalangan 'agamawan, akademik & media' sebelum pemberontakan 30 Jun 2013 (rampasan kuasa):

1. Boleh keluar ke jalan untuk menyatakan bantahan atau teguran kepada pemerintah kerana ini adalah kebebasan bersuara.
2. Menyekat rakyat dari keluar demonstrasi jalanan seperti menyekat kebebasan.
3. Tidak membenarkan rakyat ke jalan seolah-olah telah kembali ke zaman Mubarak.

Catatan tarikh HIMPUNAN, PERARAKAN, MOGOK, dan BANTAHAN hingga mengakibatkan kerosakkan harta awam yang berlaku sebelum penggulingan kuasa, 30 Jun 2013:


-Tahun 2012-


PRESIDEN REPUBLIK ARAB MESIR DR. MUHAMMAD MURSI
MEMULAKAN TUGAS PADA 30 JUN 2012.

[Ogos]

24 Ogos
'HIMPUNAN JUTAAN JATUHKAN MURSI'


- Parti-parti pembangkang, gerakan revolusi, jurumedia Taufik Akashah, Abu Hamid, dan berbagai-bagai lagi kumpulan mendesak jatuhkan Mursi.

31 Ogos
'JUTAAN BANTAH اخونة الدولة'

[September]

21 September
'JUTAAN PERINGATAN DEDAHKAN KEPENTINGAN'


[Oktober]

DEMONSTRAN LIAR
12 Oktober
'JUTAAN HITUNG 100 HARI PEMERINTAHAN'
- Serangan ke atas penyokong Presiden di Jalan masuk Dataran Abdul Mun'im Riadh. 3 buah bas telah dibakar.


19 Oktober
' JUTAAN MESIR مش عزبة'


[November]

23 November
'JUTAAN KEBEBASAN'

27 November
'PERARAKAN RAKYAT MELINDUNGI REVOLUSI'


[Disember]

05 Disember
'KEJADIAN BERDARAH DI SEKITAR ISTANA ITHADIAH'

- 9 anggota Ikhwan Al-Musmin maut diserang samseng.
- Di Iskandariah pula bermula siri mengganggu Masjid-masjid.

07 Disember
'JUTAAN TAKNAK PUNGUTAN SUARA'

18 Disember
'BOIKOT UNDIAN PERLEMBAGAAN BARU'

- Barisan Penyelamat Tanahair mengajak boikot.


-Tahun 2013-


[Januari]

25 Januari
'MEMPERINGATI TAHUN KEDUA REVOLUSI 25 JANUARI'
'JUTAAN TIDAK KEPADA NEGARA IKHWAN'

- Pemuda BLACK-BLOC mula muncul.
BLACK-BLOC
26 Januari
'PERTEMPURAN DI SUEZ SELEPAS REMPUHAN KE ATAS BALAI POLIS'


[Februari]

01 Februari
'JUTAAN JUMAAT SELESAI'
- Pertempuran sengit antara penunjuk perasaan dari pembangkang dengan pihak ke amanan di hadapan Istana Ithadiah.
Sebilangan pimpinan Barisan Penyelamat Tanahair.
Tengah, ElBaradei, kanan, Amru Moussa, dan kiri, Hamdeen Sobahi

- Kejadian ini berlaku biarpun pembangkang (terutama Barisan Penyelamat Tanahair) menandatangani persefahaman bagi mengelakkan sebarang kekacauan dan pelampauan.
- Desak rombak perlembagaan
- Desak bubarkan kabinet menteri Dr. Hisham Qandil

08 Februari
'JUTAAN JUMAAT BERUNDUR @ KEMULIAAN'

11 Februari
'MEMPERINGATI PENGUNDURAN MUBARAK'

15 Februari
'JUTAAN كش ملك'

22 Februari
'JUTAAN MENGADILI PEMERINTAH MURSI'


[Mac]

01 Mac
'JUTAAN KEADILAN SOSIAL'

15 Mac
'JUTAAN PELUANG TERAKHIR'

17 Mac
'KEMBALI KE MEDAN'

22 Mac
'JUMAAT TEBUS MARUAH'

29 Mac
'JUTAAN ما بنتهددش'


[April]

19 April
'BUNUH MUBARAK JATUHKAN MURSI'

25 April
'BEBAS KEHAKIMAN JATUHKAN MURSI'


[Mei]

24 Mei
'HUKUM MURSI JATUHKAN MURSI'

[Jun]

27 Jun
- Gerakan Pemberontak dan sebahagian besar pihak media tidak henti-henti mengapi-apikan rakyat untuk menggulingkan Presiden Mursi.
- Pejabat, premis, rumah pro Islamiyyin menjadi sasaran serangan pemberontak dan samseng upahan.

28 Jun
- Pejabat, premis, rumah pro Islamiyyin menjadi sasaran serangan pemberontak dan samseng upahan.

29 Jun
- Pejabat, premis, rumah pro Islamiyyin menjadi sasaran serangan pemberontak dan samseng upahan.
Sidang media Tamarrud
30 Jun
'PEMBERONTAKAN/REBEL'


- Gerakan Pemberontak (Tamarrud) menyeru seluruh rakyat Mesir turun ke jalan dan dataran. Kempen memberontak telah diadakan beberapa minggu sebelum 30 Jun.

[Julai]

03 Julai
'GAME OVER/RAMPAS KUASA'
_____________________________________________


Sekian. Semoga Allah membimbingi kita menilai setiap sesuatu agar temui kebenarannya. Al-Fatihah..buat penunjuk perasaan aman yang menjadi mangsa pembunuhan hasil tindakan dan komplot zalim tanpa perikemanusiaan.

REVOLUSI 25 JANUARI DIHUMBAN HILANG PRINSIP

Revolusi 25 Januari (Rev25jan) sudah terhumban jauh akibat penghambaan diri kepada kepentingan yang tak menjanjikan ianya tercapai. Demokrasi yang dilaungkan telah dicabuli, landasan yang terbina teguh mereka sendiri mengoreknya dan melubangi dengan perangkap-perangkap maut. Maka wujudlah Barisan Penyelamat Tanahair (National Salvation Front) dan Gabungan Kebangkitan 30 Jun kerana tidak puas hati pada pro Islamis yang memerintah Mesir, pada waktu yang sama dari luar juga penuh dengan ancaman. Sepanjang Dr Mursi di jawatan Presiden, mereka juga kerap menimbulkan huru-hara. Rata-rata wajah yang muncul mahu menggulingkan Presiden Mursi adalah dari kalangan barisan pejuang Rev25jan tetapi mereka tak sedar mereka hanyalah suara-suara minoriti. Kejayaan 30 jun hanyalah disebabkan faktor campurtangan tentera, perancangan satu kerajaan dalam kerajaan dan kekeliruan media. Seandainya mereka sedar, pilihanraya Presiden pada peringkat penentuan tahun lepas merupakan saat-saat genting yang menentukan nasib Rev25jan. Jika tidak, tak mungkin bekas calon Presiden Dr Abdullah Al-Ash'al mengingatkan kepada rakyat Mesir bahawa Ikhwan Al-Muslimin barisan pertahanan terakhir Rev25jan. Mujur pungutan suara rakyat memihak kepada Dr Mursi.
Revolusi 25 Januari
Apa yang saya tulis bukan bermakna Ikhwan Al-Muslimin langsung tidak ada kesalahan tetapi saya lebih percaya Ikhwan lebih berprinsip dan menjaga landasan Rev25jan. Hasil yang sudah berlaku sekarang disebabkan rampasan penuh dari 'luar' dan kesemua pihak yang terlibat sama ada bekas rejim Mubarak(fulul), badan ketenteraan, kehakiman, juga teramat kesal dari mereka yang memperjuangan Rev25jan sendiri membuka jalan kepada fulul. Semalam saya menulis satu tajuk 'SEDAR ATAU TIDAK MEMANG BERLAKU', hari ini memang betul-betul berlaku. 

Kempen Tamarrud
Pimpinan Barisan Penyelamat Tanahair sudah berpecah dan Tamarrud (Gerakan Pemberontakan/Rebel) yang menyuntik kemarahan rakyat agar keluar pada 30 Jun menggulingkan Dr Mursi serta menyokong beri kuasa penuh pada tentera juga telah menerima ancaman dari KDN sendiri bahawa Tamarrud menggugat keamanan. Pemuda 6 April sudah hilang taring apabila pada mulanya menyeru demonstrasi bantahan pembebasan Mubarak tetapi telah dibatalkan.

Mungkin Barisan Penyelamat Tanahair, Gerakan Tamarrud, dan Pemuda 6 April boleh bersedia menghadapi sebarang kemungkinan kerana realiti sekarang fulul sudah kembali ke pentasnya. Anda juga menentang Presiden pertama pilihan rakyat dan anda juga yang menamatkan cuti panjang kepada fulul. Sewaktu penyokong Dr Mursi menempuh panas terik demi untuk mengembalikan semula apa yang telah dirampas dan pimpinan Islamiyyin ditangkap, apa lagi yang anda boleh buat? bergabung semula dengan mereka dan tunjukkan simpati?

Benarlah seperti yang dikatakan oleh Perdana Menteri Turki, Mesir tidak perlukan sokongan daripada kerajaan-kerajaan dunia kerana penuh dengan birokrasi tetapi Mesir memerlukan mereka-mereka yang berprinsip dan bebas dari cengkaman sehinggalah kembali menang.

Thursday, August 22, 2013

SEDAR ATAU TIDAK MEMANG BERLAKU

Pasca kudeta kelihatan wujud bibit pertembungan sesama ejen yang berganding bahu merampas kuasa dari Presiden pilihan rakyat.

Selepas 3 Julai, kumpulan pemuda 6 April bergaduh dengan gerakan pemuda Tamarrud hingga merosakkan harta awam.

Penunjuk perasaan aman yang menjadi mangsa pembunuhan beramai-ramai di Raba'ah dan An-Nahdhah juga menimbulkan impak negatif apabila penggerak utama Barisan Penyelamat Tanahair, ElBaradei melepaskan jawatan dari Timbalan Presiden hingga mendorong Tamarrud mempertahankan agar ElBaradei jangan berundur kerana dilihat seperti melepaskan diri. Lalu, sumber berita melaporkan ElBaradei telah membawa diri ke Vienna hingga 23 Ogos, pada waktu yang sama pihak di Mesir membuat dakwaan ke atas ElBaradei atas tuduhan 'mengkhianati amanah'. Perbicaraan tersebut akan diperdengarkan pada 19 September akan datang. 

Disusuli lagi, penyokong tegar mantan Presiden yang digulingkan semasa Revolusi 25 Januari telah menghujum keras ke atas Tamarrud kerana Tamarrud enggan bersetuju pembebasan Mubarak sehinggalah berlaku ungkitan tentang himpunan 30 Jun.

Parti An-Nur selepas perpecahan kepada tiga parti kecil juga menghadapi perkara yang sama apabila berlaku percanggahan dalam pindaan perlembagaan terkini.

Terbaru, Khaled Daud bekas jurucakap Barisan Penyelamat Tanahair dalam kenyataannya berkata, 'saya boleh merasa dan menghidu individu-individu rejim Mubarak sudah kembali untuk membalas dendam terhadap Ikhwan Al-Muslimin'.

Mustahil Khaled tidak menyedari semasa himpunan 30 Jun, padahal waktu himpunan di Tahrir Square mahupun di sekitar Istana Ithadiyah kelihatan jelas potret-potret mantan Presiden Mesir seperti Mubarak, Anwar Sadat, dan Jamal Abdul Naseer. Bukankah waktu itu, petanda mereka sudah menunjukkan wajah? Mana mungkin tak sedar lagi bentuk kezaliman ke atas penunjuk perasaan aman? Apa yang perlu sedar, Tamarrud dan 6 April serta Barisan Penyelamat Tanahair bukan lagi entiti yang berpengaruh. Rentak telah berubah, jalan bukan lagi sepertimana sebelum 30 Jun.

Wednesday, August 21, 2013

USAH TERLALU GHAIRAH DENGAN MUJAMALAH SEPERTI ITU

Rempuhan di Rabi'ah Al-Adawiyah
Maaf, saya kurang suka cakap orang itu bodoh atau orang ini bodoh tetapi jika kezaliman dan kejahatan memang telah berlaku secara terang-terangan tanpa berselindung, namun masih ada orang yang terpegun dengan ucapan terbaru as-sisi memang orang itu menunjukkan kebodohannya sebab cara 'mujamalah' arab memang begitulah bodoh.

Saya bercakap begini bukan semata-mata teringin sangat mengata orang tetapi untuk menyedarkan semua orang agar tidak terus hanyut dibuai kata-kata manis dan pujukan sehingga lupa apa itu kezaliman atau hilangnya rasa perikemanusiaan dan sudah tidak 'reti' lagi menilai. Bukalah mata hati agar lebih nampak.

1) Ratusan (sumber lain ribuan) penunjuk perasaan aman dibunuh secara 'membabi-buta' (jika ungkapan inipun tak faham, sila rujuk kamus dewan) demi meleraikan tunjuk perasaan aman sedangkan boleh mengelak dari berlaku pembunuhan besar-besaran seperti pihak tentera menghantar delegasi ke Raba'ah @ An-Nahdhah dan buat pemeriksaan jika wujudnya tuduhan di situ terdapat senjata. Penunjuk perasaan aman sudah menyuarakan perkara ini tetapi perampas tidak mengendahkan, sebaliknya tetap mahu merempuh.

2) Perkara ini telah menjadi isu kemanusiaan, kebebasasan hak, hak asasi manusia, dan nilai keadilan yang diketepikan.

3) Buka sekejap 'kejumudan' agar lihat sumber-sumber berita yang lain, jangan asyik terpegun dengan sumber-sumber yang menyokong rampasan kuasa. Jika orang lain pun masih boleh membaca isi AL-AHRAM, AL-JUMHURIYAH, AL-WATAN, MISRIL YOUM, YOUM 7, dan lain-lain lagi serta mendengar melihat berita AL-NIL, ONTV, DREAM, dan yang lain-lain, kenapa tidak berusaha melihat sumber alternatif dari AL-JAZEERAH, AL-QUDS, sumber FJP, sumber Ikhwan, RASSD, dan sealiran dengannya.

4) Terheret dengan dakwaan penunjuk perasaan memiliki senjata dan membakar masjid, gereja dan harta awam. Jika cerdik sudah pasti dapat membuat tanggapan yang betul. Seandainya penunjuk perasaan aman memiliki senjata, sudah pasti orang pertama yang akan dibunuh adalah 'sniper' kerana rakaman video dan berita jelas terpampang dan mudah menjadi target. Begitu juga anggota-anggota polis dan tentera juga pasti akan menjadi sasaran 'sniper' penunjuk perasaan aman sekiranya dirancang sedemikian, tetapi berlaku atau tidak? Perlu faham, samseng-samseng juga terlibat dalam situasi sebegini (saksi bukan dari Ikhwan cerita pada saya). Sebarang kemungkinan boleh berlaku.

5) Isu asal kepada krisis yang berlaku ini adalah 'rampasan kuasa' dari pemerintah yang dipilih oleh rakyat melalui peti undi pilihanraya Presiden, Parlimen, dan Shoura Council.

Saturday, August 3, 2013

TENTERA MESIR TANGKAP ANGGOTA KEAMANAN PENGIKUT DAHLAN DI RAFAH MESIR

Sumber keamanan dan saksi kejadian hari ini (Khamis) menyatakan anggota tentera Mesir telah menangkap seorang individu yang dikenali Syeikh Fathi Al-Falastini di Hayyu As-Safa, bandar Rafah Mesir. Dia merupakan anggota keamanan negara dalam pemerintahan FATAH di Semenanjung Gaza (sebelum 2007).

Tentera Mesir menemui dalam rumahnya di Hayyu As-Safa:

> Dokumen-dokumen bahaya yang merangkumi operasi anasir-anasir yang diupah di Rafah dan Syeikh Zuweid.
> Ditemui fotokopi kem tentera As-Safa dan Al-Ahrash dan sebahagian checkpoint.
> Telefon satelit untuk panggilan antarabangsa.
> Bersamanya ditemui LE 40 ribu dan USD 5 ribu.

Kata saksi, Syeikh Fathi dikenali sebagai seorang pendakwah Islam. Dia telah membuang jambangnya dan menjalani kehidupan bersama rakyat Mesir di Hayyu As-Safa.

Sebagaimana yang disebutkan, seramai 200 anggota keamanan negara dalam pemerintahan FATAH yang sebahagian besarnya pengikut kepada Mohammad Dahlan telah lari keluar ke Sinai selepas HAMAS menguasai sepenuhnya Semenanjung Gaza tahun 2007. Pihak berkuasa Palestin(PA) memberi perlindungan kepada mereka di El-Arish, utara Sinai melalui autoriti Kedutaan Palestin Ke Kaherah. Gaji dan elaun juga diberikan serta kedudukan mereka dalam Mesir mengikut undang-undang ekoran ketetapan dari peringkat politik Mesir dari pemerintahan Mubarak waktu itu.

*Mohammad Dahlan kini menetap di Emirate (UAE).

Sumber:
[Laporan jam 11:48 malam]
Web berita Rassd, 01/08/2013

Tuesday, July 30, 2013

GERAKAN TAMARRUD MAGHRIBI PULA MUNCUL

Seperti yang telah berlaku di Mesir, ternyata perancangan tamarrud (pemberontakan/rebel) semakin ganas apabila muncul di Maghribi dengan menggunakan nama 'tamarrud'. Mereka menyeru rakyat Maghrib turun ke demonstrasi bantahan terhadap kerajaan Abdelilah Benkirane pada 18 Ogos akan datang.
Keratan akhbar Al-Hurra
Pada pemerhatian saya, Tamarrud sedang bertindak untuk memerangi gerakan Islam sehinggakan di Semenanjung Gaza juga muncul kempen ini.

Rujuk:
Web berita Alhurra

Monday, July 29, 2013

SERANGAN DI BALAI POLIS DAN KELAB POLIS EL-ARISH

Laporan biasa punyai rahsia.

Seorang pegawai polis dan seorang anggota polis mengalami kecederaan sebelum waktu berbuka puasa semalam ekoran serangan bersenjata ke atas balai polis El-Arish dan kelab polis El-Arish, utara Sinai, demikian laporan berita web berita SHOROUK, 28/07/2013.

Sumber dari wakil keamanan berkata, militia-militia pengganas menyerang kelab polis sebelum berbuka puasa lalu melepaskan tembakan. Lantas mengakibatkan seorang anggota polis cedera di bahagian kaki. Diikuti selepas berbuka puasa, balai polis El-Arish pula diserang. Kejadian itu mengakibatkan seorang pegawai polis cedera parah akibat terkena tembakan di bahagian dada.

Ulasan penulis [Di sebalik ketidakstabilan utara Sinai]

Keamanan di utara Sinai tidak stabil malah terus menjadi-jadi hingga ke hari ini selepas rampasan kuasa yang berlaku ke atas Presiden yang sah. Setiap hari pasti ada berita mengenai serangan-serangan ke atas checkpoint tentera, balai polis, dan milikan pihak keamanan. Demikian itu, sejak akhir-akhir ini polis dan tentera mengambil langkah mengetatkan kawalan di utara Sinai termasuk memusnahkan terowong-terowong bawah tanah yang menghubungkan antara tanah Mesir dengan Palestin di selatan Semenanjung Gaza.

Bagaimanapun, serangan-serangan yang dikatakan militia pengganas menimbulkan tanda tanya.

Menukil laporan dari agensi berita SINAI yang turut disiarkan dalam fan page WEKLAKS, kata seorang anggota tentera yang lari tugas di Syeikh Zuweid, "saya sumpah dengan nama Allah..anggota-anggota perisikan Mesir yang membuat serangan-serangan di Sinai, mereka paksa kami lepaskan tembakan membuta-tuli sepanjang malam, kawan-kawan saya rasa takut gentar kerana bila-bila masa mereka boleh mati."

Tentera terbabit yang melarikan diri dari tugas telah berlindung dalam sebuah keluarga di Syeikh Zuweid. Dia menerangkan bahawa salah seorang pegawai mengarahkan mereka meletupkan kereta perisai di checkpoint As-Safa pada malam yang lepas, kemudian diarah lepaskan tembakan membuta-tuli ke setiap arah.
Dia tidak boleh melakukan sedemikian, lalu mengambil tindakan lari tugas kerana tidak sanggup melepaskan tembakan ke atas rakyat Mesir sepertinya. Dia mengharap bila melarikan diri dari tugas dapat kembali ke pangkuan keluarga yang berada di salah sebuah negeri dalam kawasan delta(seperti Kaherah, Al-Buhairah, Al-Daqahliah, Al-Gharbiah, As-Sharqiyah, Al-Menoufiyah dan lain-lain lagi). Jelasnya, dia telah menghubungi keluarganya tetapi dia bimbang sekiranya ditangkap apabila melintasi Terusan Suez dengan menaiki feri Al-Qantarah. Tambahan pula, Jambatan As-Salam telah ditutup tidak lebih dari 10 hari kerana alasan berlaku tembakan di checkpoint pintu masuk ke jambatan yang merupakan laluan utama melintasi dari tanah Sinai ke Ismailiyah.

Sebelum ini, laporan berita FJP menyiarkan tentang penangkapan ke atas anggota perisikan yang menyerang balai polis di Syeikh Zuweid. Pengakuan seorang penduduk yang menangkap anggota perisikan tersebut seperti dalam klip di bawah.
Apakah pengumuman Jeneral Abdul Fattah As-Sisi yang menyeru rakyat Mesir keluar pada hari Jumaat baru-baru ini sebagai memberi mandat penuh kepadanya untuk memerangi anasir keganasan ada hubung kait dengan kejadian ini? Jika benar, siapakah sebenarnya pihak yang dikatakan pengganas? Penculikan 7 orang tentera pada beberapa bulan yang lalu dikaitkan dengan 'sentuhan' pihak tertentu dalam Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertujuan melemparkan tohmahan kepada Presiden Muhammad Mursi yang disifatkan seolah-olah lemah menjaga keamanan. Begitu juga, pembunuhan belasan orang tentera Mesir pada Ramadhan tahun 2012 di checkpoint Al-Masurah tidak jauh dari sempadan Rafah. Hingga ke hari ini, kes seperti ini tidak didedahkan siapa dalang malah tidak ada tangkapan, padahal perisikan Mesir seperti dimaklumi amat tangkas dalam kerja-kerja siasatan.

PEMUDA MESIR MENGASASKAN PEMBERONTAKAN GLOBAL

Mahmud Badar, pemimpin Gerakan Pemberontakan di Mesir
[Ringkasan] Sekumpulan pemuda Mesir dari pemuda revolusi telah mengasaskan sebuah gerakan baru yang dinamakan 'Pemberontakan Global'(تمرد –عالمي) bagi menentang keganasan di seluruh dunia serta menentang Negara-negara yang menaja pertubuhan pengganas dan pihak yang membiayai keganasan.

Kata kenyataan gerakan ini, ianya tiada hubungan dengan Gerakan Pemberontak yang berpusat di Mesir tetapi ianya adalah sebuah gerakan baru yang muncul selepas 30 Jun dan menanti sokongan positif dari rakyat Mesir, masyarakat Arab serta masyarakat yang memperjuangkan kemanusiaan.

Salah seorang yang memimpin gerakan ini bernama Muhammad Majdi selaku ketua urusetia gerakan. - Web berita Dostor, 28/07/2013

Ulasan saya, biarpun mereka mendakwa tiada hubungan tetapi saya menganggap ianya adalah klon Gerakan Pemberontakan yang telah wujud di Mesir.

Mungkinkah gerakan ini juga mempunyai kaitan dengan kumpulan Black-Bloc? atau ianya wajah baru yang berselindung di sebalik topeng yang menimbulkan huru-hara sebelum penggulingan kuasa.

Monday, July 22, 2013

TUNJUK PERASAAN SELURUH MESIR


Laporan AL-JAZEERAH yang menggegarkan dunia dengan memaparkan tunjuk perasaan yang berlangsung di seluruh Mesir semalam.

Demikian itu, tunjuk perasaan ini ekoran dari JUMAAT PATAHKAN RAMPASAN baru-baru ini.

Sumber:
Youtube Al-Jazeerah

AKU SAYANG HAMPA SEMUA

Ketika waktu tengahari terik, saya menaiki teksi menuju ke Said Nawi. Apalah sangat kepanasan yang saya rasa jika dibandingkan dengan penyokong-penyokong pemerintah yang sah, mereka sanggup meredah kepanasan di jalanan demi sebuah keadilan dan maruah diri rakyat Mesir yang telah di'cabul' oleh perampas; geng kereta kebal serta sekutunya. Bertambah lagi ujian apabila reaksi sebahagian besar media massa Mesir seperti pontianak lagaknya yang tidak henti-henti membuat fitnah penyokong pemerintah yang sah.

Berbalik kepada teksi yang saya naiki. Kebetulan di kerusi hadapan, seorang rakyat tempatan galak berbicara dengan pemanduk teksi. Tidak semena-mena dia mengipas kain pengelap kerana lalat banyak di bahagian depan sambil memandang ke belakang menjeling ke arah saya. Lalu, dia bertutur kepada orang Arab di sebelah, "laki belakang ni naik ja teksi terus lalat banyak". Sambil bergelak ketawa dengan Arab di sebelah, dia tanya kepada saya, "di Malaysia lalat banyak dak?."

"Lalat ada ja di Malaysia," balas saya. Dia ketawa lagi sambil mengipas kain. Saya sambung cakap, "3mmu (pakcik)..tapi tengok kepada tempat juga, kalau kotor..lalat memang banyak hurung."

Dia henti ketawa seakan-akan marah lalu membalas, "teksi aku kotor sangatka?." Saya cuma cakap, "tu lalat".

Tiba-tiba dia meninggikan suara, "enta bittahibuh Mursi wa la eh?(hang suka Mursi ka apa)".

"Siapa yang tak suka Presiden sendiri?," jawab saya.

Suaranya masih garang, "habis tuh apa dia..jawab elok-elok?". Saya jawab lagi, "aku sayang hampa semua".

Pemandu dan Arab di sebelahnya sama-sama membalas jawapan saya, "entum tayyibin".

Saya tidak dapat mengagak dengan baik tentang sikap pemandu ini dan orang sebelahnya terhadap Presiden pilihan rakyat Dr.Mursi tetapi inilah soalan yang kerap ditanya oleh rakyat tempatan kepada orang luar khususnya pelajar Malaysia. Apapun, lain orang lain bicara..silap orang mungkin binasa.

Friday, July 19, 2013

DI SEBALIK KATA-KATA PIHAK YANG LEBIH DEMOKRASI

30 Jun yang lalu merupakan hari pemberontakan (Rebel/تمرد) ke atas Presiden Dr. Muhammad Morsi dan kesannya dapat dilihat dengan jelas situasi yang berlaku saat ini. Fokus saya, sejak ledakan Revolusi 25 Januari hingga saat ini memang tidak lekang dari seorang tokoh yang kononnya jiwa demokrasi malah penerima Nobel Keamanan tahun 2005 dan individu ini bekas Ketua Pengarah Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Mohamed El Baradei

Sekarang, El Baradei Presiden Parti Ad-Doustur di Mesir. Juga, individu penting dalam penubuhan Barisan Penyelamat Mesir (جبهة الانقاذ المصري/National Salvation Front) yang terdiri daripada 35 buah parti-parti politik, gerakan politik dan revolusi (aliran liberal, haluan kiri, sosialis, sekular, demokratik dan saki-baki rejim Mubarak). Selain El Baradei, anggota tertinggi dalam barisan ini adalah calon-calon Presiden yang tewas dalam pilihan Presiden seperti Hamdain Sobahi dan Amru Moussa. Rebel yang berlaku baru-baru ini, El Baradeilah yang menggesa pihak pembangkang terutamanya Barisan Penyelamat Mesir dan Gerakan Pemberontak turun ke demonstrasi besar-besaran bagi mendesak Presiden Morsi berundur dan menyeru kepada pilihanraya Presiden terlebih awal.

ElBaradei
Apa yang menarik bagi saya, El Baradei pernah menyeru kepada rakyat Mesir agar memboikot pilihanraya parlimen (selepas parlimen yang pertama selepas Revolusi 25 Januari dibubarkan), demikian itu alasan El Baradei kerana ianya menyingkap demokrasi palsu pemerintahan Jamaah Ikhwan Al-Muslimin. Padahal, pilihanraya parlimen yang diadakan sebelum ini menunjukkan ianya berlangsung secara telus tanpa penyelewengan.

Di bawah adalah respon dan jawab El Baradei berhubung apa yang berlaku di Mesir selepas rampasan kuasa berlaku ke atas Dr. Muhammad Morsi.

1. Kewajaran penyingkiran Dr.Morsi dari Presiden

"Semasa tentera menyingkirkan Morsi pada hari itu, dia (El Baradei) kerap menghubungi Menteri Luar Amerika Syarikt, John Kerry dan Catherine Ashton selaku pihak tertinggi Polisi keselamatan dan Hubungan Luar Kesatuan Eropah bagi memujuk kedua-duanya betapa perlu menyingkirkan Morsi dengan tujuan untuk memulakan langkah baru mengubah Mesir kepada pemerintahan yang demokratik," kata El Baradei.

2. Kewajaran menutup siaran-siaran satelit dan berita yang cenderung kepada pro Islamiyyin

El Baradei menjelaskan dari wakil keamanan bahawa siaran-siaran satelit Islamiah yang ditutup kerana ianya mengalakkan kepada keganasan dan memprovokasi (hasutan) melakukan jenayah serta pembunuhan, lalu ianya mesti ditutup buat sementara waktu. Kata El Baradei, sebahagian dari stesen-stesen satelit yang digeledah turut ditemui senjata.

3. Kewajaran tidak percaya kepada Dr. Morsi

El Baradei berkata, "bukannya sesuatu yang mudah bagi kami mengambil langkah dari perundangan untuk menggugurkan kepercayaan (seperti undi tidak percaya) tetapi rakyat yang mendesak sedemikian apabila mereka berbondong-bondong ke Dataran Tahrir. Pada hemat saya, tidak boleh lagi kami menanti sekalipun ditambah satu minggu."

Tambah El Baradei, "kita baru sahaja kerugian 2 tahun setengah", sebagaimana perumpamaan Yogi Berra, "It's deja vu all over again" tetapi kita harap dapat bertindak ke arah yang betul kali ini.

Bersesuaian kata-kata Yogi Berra yang dinukil oleh ElBaradei, penulis membawakan sebaris kata dari bekas Presiden Amerika Syarikat ke-32, Franklin Delano Roosevelt, "In politics, nothing happens by accident. If it happens, you can bet it was planned that way".

Tidak nakal penulis persoalkan, apakah senjata dalam stesen-stesen satelit jenis pemusnah besar-besaran (WMD) yang pernah ditemui di Iraq?

Sumber:
Portal berita AL-SHARQ ALAWSAT, DOSTOR, dan AL-ARABIYA

Sumber asal:
Penulis - DAVID D. KIRKPATRICK

Thursday, July 18, 2013

PENDAKWA TENTERA MENANGIS SEWAKTU MENYOAL SIASAT DR.MURSI


Merujuk portal berita AL-NAHAR, Presiden yang telah disingkirkan Dr.Muhammad Mursi ada bersama pendakwa  tentera dan semalam (16/07/2013) beliau telah mula disoal-siasat berhubung beberapa kes, di antaranya kes risikan dan melarikan diri dari penjara Wadi El-Natrun. Bagaimanapun yang terbaru pada 17 Julai, ketika disoal-siasat oleh pendakwa tentera, beliau berkata kepada mereka, "Allah akan menanyakan kamu semua di hari akhirat nanti..kamu telah meletakkan hambaNya Muhammad Mursi di tempat pertuduhan sedangkan kamu yakin dia telah dizalimi, doa orang yang dizalimi tidak ada hijab (dinding/penutup) di antaranya dengan Allah," lalu ungkapan itu membuatkan sebilangan dari anggota-anggota badan pendakwa tentera menangis.

Sumber:
(Laporan jam 05:58 petang)
Portal berita Al-Nahar, 17 Julai 2013

'Semoga Allah melindungi saya dari menerima dan 
menyampaikan berita yang tidak betul'

حسبى الله ونعم الوكيل

Wednesday, July 17, 2013

KEKAL DUA MENTERI BERKAT KRISIS

Kemuncak kemarahan sebilangan rakyat Mesir dan parti-parti politik yang tidak dominan dalam parlimen dan senat ekoran munculnya krisis eletrik, minyak, dan keamanan yang tidak stabil. Berdasarkan krisis-krisis tersebut, 'mereka'(termasuk Jabhah Inqaz, Tamarrud, parti aliran sosialis, liberal, sekular dan lain-lain lagi) mendesak dan memberontak agar Presiden yang sah digulingkan.

Namun, selepas kerajaan rampasan dibentuk oleh Dr.Hazem Al-Bablawi selaku Perdana Menteri, timbul pula persoalan dan menguatkan lagi dakwaan bahawa krisis-krisis tersebut memang sengaja diwujudkan demi menyemarakkan kemarahan rakyat terhadap kabinet menteri Dr.Hisham Qandil, Perdana Menteri yang sah dipilih oleh Dr.Muhammad Mursi.

Ringkas cerita, dua menteri terbabit dari kerajaan yang sah iaitu 'Menteri Dalam Negeri', Jeneral Muhammad Ibrahim yang mempunyai autoriti menjaga keamanan dalaman Mesir dan 'Menteri Tenaga Eletrik', Ir Ahmad Imam yang bertanggungjawab ke atas pengaliran eletrik Mesir masih dikekalkan dalam kabinet Dr.Hazem Al-Bablawi meskipun krisis-krisis itu berlaku di tangan dua menteri yang disebutkan. Pada waktu yang sama, krisis ini menjadi hujah asas 'puak mereka dan sesiapa sahaja yang terikut' bahawa Presiden yang sah mesti berundur.

Minda kosong juga merasakan mungkin ini keberkatan krisis-krisis yang telah berlaku, maka dua menteri itu wajar dikekalkan. Agar tidak terikut 'buta', cubalah mengikuti dari awal plot cerita.

Tuesday, July 16, 2013

ELBARADEI HUBUNGI PERTUBUHAN YAHUDI UNTUK SOKONGAN RAMPASAN KUASA

Sebuah artikel yang ditulis oleh Franklin Lamb bertajuk - EGYPT AFTER THE COUP: IS OBAMA BACKING ELBARADEI? - sepertimana yang telah disiarkan oleh portal berita media SCOOP dari New Zealand pada 08 Julai 2013 memaparkan bagaimana meraih sokongan merampas kuasa.
Keratan artikel SCOOP
Berdasarkan sumber Amerika, wakil Dr.Muhammad ElBaradei (Naib Presiden sementara bagi hubungan luar antarabangsa) menghubungi Majlis Presiden Pertubuhan Yahudi Amerika yang mewakili 52 buah kumpulan Yahudi Amerika bagi memujuk mereka agar menyokong rampasan kuasa yang telah berlaku ke atas Presiden yang sah.

Demikian itu, wakil-wakil ElBaradei mengemukakan pujukannya kepada Rumah Putih demi mendapatkan sokongan Amerika, terutamanya:

Mematuhi semua elemen yang termaktub dalam Perjanjian Camp David.
> Mengambil pendirian keras menentang program nuklear Iran.
> Mengukuhkan kerjasama keamanan antara Mesir dan Israel.

Rujukan dan selanjutnya:
Media Scoop

Monday, July 15, 2013

IKHWAN BARISAN PERTAHANAN TERAKHIR REVOLUSI?

Sebagaimana ungkapan kata-kata Dr.Abdullah Al-Ash'al bekas calon Presiden, "Ikhwan Muslimin adalah barisan pertahanan terakhir kepada survival Revolusi 25 Januari yang telah berjaya menggulingkan Mubarak."

Pada ketika itu, calon-calon Presiden paling menonjol adalah sekutu kepada El-Baradei iaitu Hamdain Sobahi dan Amru Moussa. Manakala wajah bekas pemerintahan Mubarak adalah Ahmad Shafiq.

Apabila dilihat situasi sekarang, ungkapan Dr.Abdullah itu seolah-olah tepat kerana:

1. ElBaradei, Amru Moussa, dan Hamdain Sobahi berada dalam sebuah kelompok ataupun 'team' yang turut dianggotai bekas-bekas pemerintahan Mubarak malah mereka seiringan bersama menghentam dan mencabuli demokrasi. Apa lagi boleh diharapkan jika beginilah sikap mereka?

2. Pemuda-pemuda yang kononnya ditonjolkan membawa watak 'revolusioner' juga seangkatan dengan 'team' ElBaradei. Pada ketika itu mereka bersabung nyawa mengerahkan kempen 'KAAZEBOON' sebagai menempelak tindakan tentera yang menyerang penunjuk perasaan. Namun hari ini, apabila timbulnya pembunuhan beramai-ramai di hadapan HQ Pengawal Republik, mereka diam membisu tanpa menentang. Begitukah prinsip 'revolusioner' jika dapat duduk di hadapan Presiden sementara yang dilantik secara merampas kuasa, mereka diam membisu?

Tuesday, April 16, 2013

Militer: Benarkah ada kain lutsinar?


Quantum Stealth; The Invisible Military Becomes A Reality

Menukil dari hyperstealth

By Guy Cramer, President/CEO of Hyperstealth Biotechnology Corp.


(October 19, 2012, Vancouver, B.C.) Once thought to be only a Science Fiction/Fantasy technology, Guy Cramer, President/CEO of Hyperstealth Biotechnology Corp., discusses the implications of militaries which can now become invisible with his light bending technology called "Quantum Stealth".

Hyperstealth is a successful Canadian camouflage design company with over two million military issued uniforms and over 3000 vehicles and fighter jets using their patterns around the world.

Quantum Stealth is a material that renders the target completely invisible by bending light waves around the target. The material removes not only your visual, infrared (night vision) and thermal signatures but also the target’s shadow.

Two separate command groups within the U.S. Military and two separate Canadian Military groups as well as Federal Emergency Response Team (Counter Terrorism) have seen the actual material so they could verify that I was not just manipulating video or photo results; These groups now know that it works and does so without cameras, batteries, lights or mirrors...It is lightweight and quite inexpensive. Both the U.S. and Canadian military have confirmed that it also works against military IR scopes and Thermal Optics.

For reasons of security, I can’t discuss details about how it accomplishes the bending of light but I can explain how it might be used.

This is mock-up of our "Quantum Stealth" (Light Bending) material with my assistant behind it. No cameras and no projectors are used. These photos are to show the Media the concept, for security issues we can not show the actual technology. With the real material - you would only see about 5% of the shadow on her and the ground as we've determined a 95% reduction of shadow in testing.
Scenario 1: A pilot ejects over open terrain in enemy territory, his parachute that deploys is made of the Quantum Stealth material to hide his fall. The enemy knows his aircraft crashed in a specific location, he has less than one hour to find cover, of which there is none. He takes the Quantum Stealth material from the parachute and throws it over top of him, the pilot is now undetectable to all visual sensors and human eyes unless they happen to trip over him. Now he radios out his coordinates and waits for rescue.  

Scenario 2: Cameras and visual sensors are on the enemy beach, the Special Forces team decked out in Quantum Stealth swims up to the beach in the middle of the day as they no longer have to wait till night to hide their approach. The team infiltrates the defenses without detection, completes their mission and goes out the same way they came in. The enemy reviews the sensors and cameras; no anomalies were detected on any sensor, no shadows on the cameras, no jamming of the sensors, no thermal signatures, the only evidence discovered by the enemy are boot tracks leading up the beach right past of their defenses and another set of boot tracks going back into the water.  

Scenario 3: The next generation of combat aircraft is undergoing trials, in the past these secret aircraft had to be moved into hangers whenever a spy satellite passed overhead. Now with Quantum Stealth, the aircraft is undetectable from spy satellites, aerial drones or surveillance balloons eyes at any time of the day or night.

Scenario 4: One of the most vulnerable times for a submarine is when it comes to periscope depth to look around to verify the enemy, ships or aircraft are not loitering in the area, before the submarine surfaces or fires on the enemy. The periscope can only be hidden with painted camouflage to a certain degree. With Quantum Stealth; the entire submarine can stay hidden near the surface as well as the periscope above the surface which also cannot be seen.

Scenario 5: One of the most dangerous missions for soldiers is Close Quarters Combat inside structures, Special Forces and Counter Terrorism teams train over and over on these possible confrontations. Now the enemy will only know someone is there when they have to open or breach a door or hear movement, providing the specialized team more time to determine targets from hostages and allowing them time to wait to react when it’s most favorable to do so.  

Scenario 6: A group of Canadian Battle Tanks in Quantum Stealth engage an enemy group of tanks, the only indication to the enemy of the Canadian Tanks location is the direction of the noise of the tanks engines and the sound of their guns firing. As the enemy looks through their targeting scopes to fire back, there is no indication on any sensor to where the Canadian tanks are located, nor can the enemy see the other Canadian tanks which are moving to flank them from the side and behind. As news spreads of an invisible Canadian army which can move without detection, the psychological effect on the enemy is devastating, they never know when or even if this invisible army has them targeted or surrounded. How can you hit a target you cannot see, how do you defend from the invisible?

Scenario 7: A sniper is required to take out a high profile target at a specific location, however, there is no cover for miles. Prior to Quantum Stealth the sniper used to look for cover and concealment to hide their location, now they are able to remain undetected sneaking into the location, in open terrain, reloading without their movement being detected, changing locations without their motion being noticed and depart the location at any time day or night.

Menerusi filem [Tom Clancy's Ghost Recon: Alpha Short Film], sila lihat minit ke 07:12.