RFC
:: giatkan penggunaan produk muslim ::

Tuesday, August 27, 2013

SEMUA TAHU KESILAPAN PRESIDEN MURSI

Ketika ramai pihak menghujum Ikhwan, penulis juga ingin menyentuh kesilapan Presiden Mursi pada waktu itu.

Semasa Dr Mursi memilih Jeneral As-Sisi menjadi Menteri Pertahanan mungkin beliau tidak menyedari siapa sebenar As-Sisi. Latar belakang pengajian As-Sisi, menurut Ahmad Mansour (media AL-JAZEERAH), As-Sisi pernah mengikuti pengajian Sains Perisikan di Fakulti Pertahanan Nasional Amerika dan tempat ini dikenali sebagai lubuk percaturan perisik merekrut tentera-tentera yang dihantar oleh Negara-negara bersekutu.

Selepas pemilihan As-Sisi, sebahagian media memperdayakan rakyat Mesir dengan mewar-warkan imej islamik As-Sisi. Tidak kurang juga, kedengaran selitan nakal dalam laporan berita menyebut seolah-olah As-Sisi sebahagian daripada Ikhwan Al-Muslimin. Inilah di antara faktor yang meniup kemarahan sebahagian kelompok masyarakat. Sememangnya mereka tidak mesra kepada Ikhwan, lantas ditimbulkan persepsi kononnya Mesir negara Ikhwan diperintah oleh Dr Badie. Pada waktu yang sama, tiada penafian keras daripada pihak berwajib berhubung laporan dangkal.

Seandainya diamati dari sudut lain, kesilapan Dr Mursi memilih As-Sisi merupakan 'hikmah' jikalau rakyat Mesir dapat memikirkan dengan baik. Selama ini, pihak tentera diyakini melindungi rakyat tetapi pegangan itu telah berubah memusuhi sebilangan rakyat yang bangkit menuntut keadilan, jika ia normal pasti tidak akan berlaku pembunuhan penunjuk perasaan di Al-Arish, HQ Pengawal Republik, Raba'ah dan An-Nahdhah dan tempat-tempat lain. Revolusi 25 Januari, tentera menjaga rakyat tanpa ada tindakan membabi-buta tetapi kali ini jelas sudah berubah. Jika masih ada tentera yang punyai rasa kemanusiaan, ini soal lain.

Semua yang berlaku sedang dipaksa berlalu, biarpun Dr Mursi digulingkan sedemikian rupa namun dalam ucapan-ucapan terakhir beliau berani mengakui kesilapan sepanjang pemerintahannya meskipun tidak mencapai satu tahun penuh berbeza dari pemerintahan yang diwarisi belasan tahun mahupun puluhan tahun. Apakah sewaktu beliau memerintah semuanya tenang dan stabil? Penulis ada catatkan di sini [facebook] @ dalam blog, entri bertajuk, ADILKAH PANDANGAN MEREKA?.

Kerajaan yang dibentuk bawah dekri Presiden Mursi juga memenuhi kemahuan malah penghormatan kepada pemuda-pemudi revolusi Mesir, rata-rata usia Menteri Kabinet dan Perdana Menteri bawah usia 60 tahun termasuk Jeneral As-Sisi dan Menteri Dalam Negeri. Sedang dihimpit tekanan, kerajaan mampu menghasilkan peningkatan dari sudut komoditi dalaman negara seperti gandum dan meningkatkan simpanan cemas (mungkin ada istilah lebih tepat) kepada 2-3 bilion pound Egypt diikuti beberapa lagi projek perancangan ekonomi. Jikalaulah ini menjadi kesilapan besar kepada Dr Mursi, hakikatnya rakyat-rakyat Mesir yang bangkit memberontak dan memberi kuasa kepada As-Sisi tidak sedar sebenarnya mereka mempunyai kerajaan yang kuat dan bertenaga memacu negara tetapi sayang mereka belum bebas dari igauan kerajaan Mubarak dan kerajaan sebelumnya. Satu tahun tidak menjamin semuanya boleh berubah dari pangsapuri usang kepada kondominium yang bersinar setiap masa sedangkan Turki pun mengambil masa lebih 8 tahun membuat transformasi ekonomi dan pentadbiran negara. Sekarang ini pun tetap wujud usaha untuk mengucar-ngacirkan politik Turki.

Dr Mursi digulingkan bukan disebabkan menyeleweng hak rakyat mahupun kezaliman membunuh rakyat, akan tetapi kerana kesilapan beliau membuat perubahan drastik yang tidak mampu diterima oleh saingan politik dalam mahupun luar. Pastinya tenaga utama yang menunjangi Dr Mursi itulah dari kalangan mereka yang dituduh pengganas.

Sunday, August 25, 2013

EVAKUASI DAN DEMONSTRASI MALAYSIA BERI TEKANAN KEPADA RAKYAT MESIR?

Pagi tadi saya berada di Dewan Pelajar Tanta (DPT) lokasi pengumpulan mahasiswa Malaysia. Semasa saya beredar, bas telah tiba untuk membawa mahasiswa-mahasiswi Malaysia ke Kaherah sebelum diterbangkan ke Malaysia pada hari berikut.

Apa yang ingin saya kongsikan di sini, sebilangan rakyat tempatan melihat evakuasi dengan persepsi yang negatif. Tambahan lagi demonstrasi-demonstrasi di Malaysia kesemuanya menunjukkan simbol Rabiah, angka empat.

"Kamu tak balik Malaysia? ramai sangat balik kenapa? Kerajaan Malaysia mesti sokong Ikhwan kan?," tanya seorang 'ammu (tauke kedai) kepada saya sewaktu hendak membayar jumlah suratkhabar.

"Erm..saya ada exam lagi memang saya tak pulang, manalah saya tahu ramai yang balik tu..keputusan dari kerajaan, tak ada kaitan dengan Ikhwan pun," saya menjawab. Sambil itu, arab yang lain mencelah tanya kepada 'ammu tadi, kerajaan Mesirkah buat keputusan begitu?. Tanpa mempedulikan perbualan mereka, saya terus beredar risau jika kehabisan ikan di kedai yang lain.

Nasib tak selalunya manis, ikan kegemaran saya memang sudah habis. Tak mengapalah, saya 'usha' ikan yang lain pula. Secara tiba-tiba, pemuda dari kedai ayam sebelah menegur saya.

"Aku tengok dalam televisyen di Malaysia buat tunjuk perasaan mengangkat simbol Rabi'ah..mana boleh macam tu, tak boleh la campurtangan," kata pemuda itu.

Saya hanya mendengar tanpa membalas kerana emosi dia kurang baik berlainan dengan tuan rumah (baba). Beberapa hari yang lalu, saya bertemu dengan baba ketika dia duduk di tangga, saya duduk di sebelahnya bersembang-sembang tujuan menjernihkan kembali keadaan di antara kami, dia pernah menengking saya apabila saya mempertahankan Dr Mursi, dia pernah menghempas pintu rumahnya tanda marah kepada saya kerana saya juga meninggikan suara. 

Dia mengeluh kerana demonstrasi di Malaysia sokong Raba'ah Al-Adawiyah, lalu dia menyuarakan kebimbangan jika kerajaan Malaysia putuskan hubungan dengan Mesir.

Perbualan kami diselangi ketawa dan gurau senda, pada waktu itu ada pemungut sampah sedang cuci tangga. Kata baba, "pintu dekat sutuh dan ruang tangga banyak sangat debu..hampa tak cuci ka? aku sembelih hampa semua baru tau." Baba ketawa, saya pun ketawa..mood baba memang cukup baik. Lalu saya jawab, "baba tau kan Mesir ni camana, debu banyak sangat-sangat..kami pulak ramai dah yang balik cuti," sambil bergelak, saya ambil kesempatan dengan menampar-nampar belakang dan paha baba..inilah melawak cara arab, dia tak marah.

Lalu, pemungut sampah turun dari tanggas atas membawa sebekas debu. Dia merungut banyak sangat. Saya balas, "pakcik..ni baru pangsapuri kami banyak tu dah, kalau Tanta pulak banyak mana? kalau seluruh Mesir lagi banyak..biasalah tu pakcik."

Baba ternyata riang. Saya menambahkan lagi masa bersembang dengan baba dan cerita tentang politik di Malaysia serta pengurusan negara khususnya sikap tentang sampah dan pembangkang dalam kerajaan pusat kita. 

Saya harap baba faham maksud saya. Apa yang penting, walaupun ada khilaf dari segi pemikiran, kefahaman, dan kecenderungan politik ia bukannya penyebab saling bermusuh.

ADILKAH PANDANGAN MEREKA?

Sesiapapun yang memberi pandangan, menjatuhkan hukuman atau menuding perlu terlebih dahulu meneliti dengan baik. Di sini, saya bawakan pandangan-pandangan yang telah diolah berhubung tunjuk perasaan di Mesir iaitu selepas dan sebelum rampasan kuasa. Di samping itu, saya bawakan juga catatan yang agak ringkas sepanjang tempoh Mesir berada di bawah pentadbiran Presiden Mursi.

PANDANGAN dari kalangan 'agamawan' selepas rampasan kuasa 30 Jun 2013 - 03 Julai 2013:

1. Mana-mana rakyat Mesir yang keluar ke jalan tu balikla, tak payahla duk berdemo-demo bagi tenang sat keadaan.
2. Ikhwan nie 'khawarij' sebab keluar menentang pemerintah.
3. Sesiapa yang menentang pemerintah selepas rakyat keluar menyokong 30 Jun, maka bunuhlah mereka.
4. Sesiapa yang menentang tentera Mesir, maka imannya telah berkurang.

Renung dan fikir:

> Apakah dianggap 'penjenayah' bilamana menjadi pilihan rakyat melalui Parlimen, Shoura Council dan Presiden?
> Apakah mereka pengganas semata-mata kerana menuntut kembalikan keadilan yang dirampas?
> Betulkah mereka memiliki senjata? Banyak kejadian tembakan dari polis, tentera, dan samseng.
> Jangan terkeliru, penunjuk perasaan aman yang keluar ke jalan membantah Kudeta bukannya dari kalangan ikhwan sahaja bahkan meliputi segenap lapisan masyarakat.

PANDANGAN MENARIK dari kalangan 'agamawan, akademik & media' sebelum pemberontakan 30 Jun 2013 (rampasan kuasa):

1. Boleh keluar ke jalan untuk menyatakan bantahan atau teguran kepada pemerintah kerana ini adalah kebebasan bersuara.
2. Menyekat rakyat dari keluar demonstrasi jalanan seperti menyekat kebebasan.
3. Tidak membenarkan rakyat ke jalan seolah-olah telah kembali ke zaman Mubarak.

Catatan tarikh HIMPUNAN, PERARAKAN, MOGOK, dan BANTAHAN hingga mengakibatkan kerosakkan harta awam yang berlaku sebelum penggulingan kuasa, 30 Jun 2013:


-Tahun 2012-


PRESIDEN REPUBLIK ARAB MESIR DR. MUHAMMAD MURSI
MEMULAKAN TUGAS PADA 30 JUN 2012.

[Ogos]

24 Ogos
'HIMPUNAN JUTAAN JATUHKAN MURSI'


- Parti-parti pembangkang, gerakan revolusi, jurumedia Taufik Akashah, Abu Hamid, dan berbagai-bagai lagi kumpulan mendesak jatuhkan Mursi.

31 Ogos
'JUTAAN BANTAH اخونة الدولة'

[September]

21 September
'JUTAAN PERINGATAN DEDAHKAN KEPENTINGAN'


[Oktober]

DEMONSTRAN LIAR
12 Oktober
'JUTAAN HITUNG 100 HARI PEMERINTAHAN'
- Serangan ke atas penyokong Presiden di Jalan masuk Dataran Abdul Mun'im Riadh. 3 buah bas telah dibakar.


19 Oktober
' JUTAAN MESIR مش عزبة'


[November]

23 November
'JUTAAN KEBEBASAN'

27 November
'PERARAKAN RAKYAT MELINDUNGI REVOLUSI'


[Disember]

05 Disember
'KEJADIAN BERDARAH DI SEKITAR ISTANA ITHADIAH'

- 9 anggota Ikhwan Al-Musmin maut diserang samseng.
- Di Iskandariah pula bermula siri mengganggu Masjid-masjid.

07 Disember
'JUTAAN TAKNAK PUNGUTAN SUARA'

18 Disember
'BOIKOT UNDIAN PERLEMBAGAAN BARU'

- Barisan Penyelamat Tanahair mengajak boikot.


-Tahun 2013-


[Januari]

25 Januari
'MEMPERINGATI TAHUN KEDUA REVOLUSI 25 JANUARI'
'JUTAAN TIDAK KEPADA NEGARA IKHWAN'

- Pemuda BLACK-BLOC mula muncul.
BLACK-BLOC
26 Januari
'PERTEMPURAN DI SUEZ SELEPAS REMPUHAN KE ATAS BALAI POLIS'


[Februari]

01 Februari
'JUTAAN JUMAAT SELESAI'
- Pertempuran sengit antara penunjuk perasaan dari pembangkang dengan pihak ke amanan di hadapan Istana Ithadiah.
Sebilangan pimpinan Barisan Penyelamat Tanahair.
Tengah, ElBaradei, kanan, Amru Moussa, dan kiri, Hamdeen Sobahi

- Kejadian ini berlaku biarpun pembangkang (terutama Barisan Penyelamat Tanahair) menandatangani persefahaman bagi mengelakkan sebarang kekacauan dan pelampauan.
- Desak rombak perlembagaan
- Desak bubarkan kabinet menteri Dr. Hisham Qandil

08 Februari
'JUTAAN JUMAAT BERUNDUR @ KEMULIAAN'

11 Februari
'MEMPERINGATI PENGUNDURAN MUBARAK'

15 Februari
'JUTAAN كش ملك'

22 Februari
'JUTAAN MENGADILI PEMERINTAH MURSI'


[Mac]

01 Mac
'JUTAAN KEADILAN SOSIAL'

15 Mac
'JUTAAN PELUANG TERAKHIR'

17 Mac
'KEMBALI KE MEDAN'

22 Mac
'JUMAAT TEBUS MARUAH'

29 Mac
'JUTAAN ما بنتهددش'


[April]

19 April
'BUNUH MUBARAK JATUHKAN MURSI'

25 April
'BEBAS KEHAKIMAN JATUHKAN MURSI'


[Mei]

24 Mei
'HUKUM MURSI JATUHKAN MURSI'

[Jun]

27 Jun
- Gerakan Pemberontak dan sebahagian besar pihak media tidak henti-henti mengapi-apikan rakyat untuk menggulingkan Presiden Mursi.
- Pejabat, premis, rumah pro Islamiyyin menjadi sasaran serangan pemberontak dan samseng upahan.

28 Jun
- Pejabat, premis, rumah pro Islamiyyin menjadi sasaran serangan pemberontak dan samseng upahan.

29 Jun
- Pejabat, premis, rumah pro Islamiyyin menjadi sasaran serangan pemberontak dan samseng upahan.
Sidang media Tamarrud
30 Jun
'PEMBERONTAKAN/REBEL'


- Gerakan Pemberontak (Tamarrud) menyeru seluruh rakyat Mesir turun ke jalan dan dataran. Kempen memberontak telah diadakan beberapa minggu sebelum 30 Jun.

[Julai]

03 Julai
'GAME OVER/RAMPAS KUASA'
_____________________________________________


Sekian. Semoga Allah membimbingi kita menilai setiap sesuatu agar temui kebenarannya. Al-Fatihah..buat penunjuk perasaan aman yang menjadi mangsa pembunuhan hasil tindakan dan komplot zalim tanpa perikemanusiaan.

REVOLUSI 25 JANUARI DIHUMBAN HILANG PRINSIP

Revolusi 25 Januari (Rev25jan) sudah terhumban jauh akibat penghambaan diri kepada kepentingan yang tak menjanjikan ianya tercapai. Demokrasi yang dilaungkan telah dicabuli, landasan yang terbina teguh mereka sendiri mengoreknya dan melubangi dengan perangkap-perangkap maut. Maka wujudlah Barisan Penyelamat Tanahair (National Salvation Front) dan Gabungan Kebangkitan 30 Jun kerana tidak puas hati pada pro Islamis yang memerintah Mesir, pada waktu yang sama dari luar juga penuh dengan ancaman. Sepanjang Dr Mursi di jawatan Presiden, mereka juga kerap menimbulkan huru-hara. Rata-rata wajah yang muncul mahu menggulingkan Presiden Mursi adalah dari kalangan barisan pejuang Rev25jan tetapi mereka tak sedar mereka hanyalah suara-suara minoriti. Kejayaan 30 jun hanyalah disebabkan faktor campurtangan tentera, perancangan satu kerajaan dalam kerajaan dan kekeliruan media. Seandainya mereka sedar, pilihanraya Presiden pada peringkat penentuan tahun lepas merupakan saat-saat genting yang menentukan nasib Rev25jan. Jika tidak, tak mungkin bekas calon Presiden Dr Abdullah Al-Ash'al mengingatkan kepada rakyat Mesir bahawa Ikhwan Al-Muslimin barisan pertahanan terakhir Rev25jan. Mujur pungutan suara rakyat memihak kepada Dr Mursi.
Revolusi 25 Januari
Apa yang saya tulis bukan bermakna Ikhwan Al-Muslimin langsung tidak ada kesalahan tetapi saya lebih percaya Ikhwan lebih berprinsip dan menjaga landasan Rev25jan. Hasil yang sudah berlaku sekarang disebabkan rampasan penuh dari 'luar' dan kesemua pihak yang terlibat sama ada bekas rejim Mubarak(fulul), badan ketenteraan, kehakiman, juga teramat kesal dari mereka yang memperjuangan Rev25jan sendiri membuka jalan kepada fulul. Semalam saya menulis satu tajuk 'SEDAR ATAU TIDAK MEMANG BERLAKU', hari ini memang betul-betul berlaku. 

Kempen Tamarrud
Pimpinan Barisan Penyelamat Tanahair sudah berpecah dan Tamarrud (Gerakan Pemberontakan/Rebel) yang menyuntik kemarahan rakyat agar keluar pada 30 Jun menggulingkan Dr Mursi serta menyokong beri kuasa penuh pada tentera juga telah menerima ancaman dari KDN sendiri bahawa Tamarrud menggugat keamanan. Pemuda 6 April sudah hilang taring apabila pada mulanya menyeru demonstrasi bantahan pembebasan Mubarak tetapi telah dibatalkan.

Mungkin Barisan Penyelamat Tanahair, Gerakan Tamarrud, dan Pemuda 6 April boleh bersedia menghadapi sebarang kemungkinan kerana realiti sekarang fulul sudah kembali ke pentasnya. Anda juga menentang Presiden pertama pilihan rakyat dan anda juga yang menamatkan cuti panjang kepada fulul. Sewaktu penyokong Dr Mursi menempuh panas terik demi untuk mengembalikan semula apa yang telah dirampas dan pimpinan Islamiyyin ditangkap, apa lagi yang anda boleh buat? bergabung semula dengan mereka dan tunjukkan simpati?

Benarlah seperti yang dikatakan oleh Perdana Menteri Turki, Mesir tidak perlukan sokongan daripada kerajaan-kerajaan dunia kerana penuh dengan birokrasi tetapi Mesir memerlukan mereka-mereka yang berprinsip dan bebas dari cengkaman sehinggalah kembali menang.

Thursday, August 22, 2013

SEDAR ATAU TIDAK MEMANG BERLAKU

Pasca kudeta kelihatan wujud bibit pertembungan sesama ejen yang berganding bahu merampas kuasa dari Presiden pilihan rakyat.

Selepas 3 Julai, kumpulan pemuda 6 April bergaduh dengan gerakan pemuda Tamarrud hingga merosakkan harta awam.

Penunjuk perasaan aman yang menjadi mangsa pembunuhan beramai-ramai di Raba'ah dan An-Nahdhah juga menimbulkan impak negatif apabila penggerak utama Barisan Penyelamat Tanahair, ElBaradei melepaskan jawatan dari Timbalan Presiden hingga mendorong Tamarrud mempertahankan agar ElBaradei jangan berundur kerana dilihat seperti melepaskan diri. Lalu, sumber berita melaporkan ElBaradei telah membawa diri ke Vienna hingga 23 Ogos, pada waktu yang sama pihak di Mesir membuat dakwaan ke atas ElBaradei atas tuduhan 'mengkhianati amanah'. Perbicaraan tersebut akan diperdengarkan pada 19 September akan datang. 

Disusuli lagi, penyokong tegar mantan Presiden yang digulingkan semasa Revolusi 25 Januari telah menghujum keras ke atas Tamarrud kerana Tamarrud enggan bersetuju pembebasan Mubarak sehinggalah berlaku ungkitan tentang himpunan 30 Jun.

Parti An-Nur selepas perpecahan kepada tiga parti kecil juga menghadapi perkara yang sama apabila berlaku percanggahan dalam pindaan perlembagaan terkini.

Terbaru, Khaled Daud bekas jurucakap Barisan Penyelamat Tanahair dalam kenyataannya berkata, 'saya boleh merasa dan menghidu individu-individu rejim Mubarak sudah kembali untuk membalas dendam terhadap Ikhwan Al-Muslimin'.

Mustahil Khaled tidak menyedari semasa himpunan 30 Jun, padahal waktu himpunan di Tahrir Square mahupun di sekitar Istana Ithadiyah kelihatan jelas potret-potret mantan Presiden Mesir seperti Mubarak, Anwar Sadat, dan Jamal Abdul Naseer. Bukankah waktu itu, petanda mereka sudah menunjukkan wajah? Mana mungkin tak sedar lagi bentuk kezaliman ke atas penunjuk perasaan aman? Apa yang perlu sedar, Tamarrud dan 6 April serta Barisan Penyelamat Tanahair bukan lagi entiti yang berpengaruh. Rentak telah berubah, jalan bukan lagi sepertimana sebelum 30 Jun.

Wednesday, August 21, 2013

USAH TERLALU GHAIRAH DENGAN MUJAMALAH SEPERTI ITU

Rempuhan di Rabi'ah Al-Adawiyah
Maaf, saya kurang suka cakap orang itu bodoh atau orang ini bodoh tetapi jika kezaliman dan kejahatan memang telah berlaku secara terang-terangan tanpa berselindung, namun masih ada orang yang terpegun dengan ucapan terbaru as-sisi memang orang itu menunjukkan kebodohannya sebab cara 'mujamalah' arab memang begitulah bodoh.

Saya bercakap begini bukan semata-mata teringin sangat mengata orang tetapi untuk menyedarkan semua orang agar tidak terus hanyut dibuai kata-kata manis dan pujukan sehingga lupa apa itu kezaliman atau hilangnya rasa perikemanusiaan dan sudah tidak 'reti' lagi menilai. Bukalah mata hati agar lebih nampak.

1) Ratusan (sumber lain ribuan) penunjuk perasaan aman dibunuh secara 'membabi-buta' (jika ungkapan inipun tak faham, sila rujuk kamus dewan) demi meleraikan tunjuk perasaan aman sedangkan boleh mengelak dari berlaku pembunuhan besar-besaran seperti pihak tentera menghantar delegasi ke Raba'ah @ An-Nahdhah dan buat pemeriksaan jika wujudnya tuduhan di situ terdapat senjata. Penunjuk perasaan aman sudah menyuarakan perkara ini tetapi perampas tidak mengendahkan, sebaliknya tetap mahu merempuh.

2) Perkara ini telah menjadi isu kemanusiaan, kebebasasan hak, hak asasi manusia, dan nilai keadilan yang diketepikan.

3) Buka sekejap 'kejumudan' agar lihat sumber-sumber berita yang lain, jangan asyik terpegun dengan sumber-sumber yang menyokong rampasan kuasa. Jika orang lain pun masih boleh membaca isi AL-AHRAM, AL-JUMHURIYAH, AL-WATAN, MISRIL YOUM, YOUM 7, dan lain-lain lagi serta mendengar melihat berita AL-NIL, ONTV, DREAM, dan yang lain-lain, kenapa tidak berusaha melihat sumber alternatif dari AL-JAZEERAH, AL-QUDS, sumber FJP, sumber Ikhwan, RASSD, dan sealiran dengannya.

4) Terheret dengan dakwaan penunjuk perasaan memiliki senjata dan membakar masjid, gereja dan harta awam. Jika cerdik sudah pasti dapat membuat tanggapan yang betul. Seandainya penunjuk perasaan aman memiliki senjata, sudah pasti orang pertama yang akan dibunuh adalah 'sniper' kerana rakaman video dan berita jelas terpampang dan mudah menjadi target. Begitu juga anggota-anggota polis dan tentera juga pasti akan menjadi sasaran 'sniper' penunjuk perasaan aman sekiranya dirancang sedemikian, tetapi berlaku atau tidak? Perlu faham, samseng-samseng juga terlibat dalam situasi sebegini (saksi bukan dari Ikhwan cerita pada saya). Sebarang kemungkinan boleh berlaku.

5) Isu asal kepada krisis yang berlaku ini adalah 'rampasan kuasa' dari pemerintah yang dipilih oleh rakyat melalui peti undi pilihanraya Presiden, Parlimen, dan Shoura Council.

Saturday, August 3, 2013

TENTERA MESIR TANGKAP ANGGOTA KEAMANAN PENGIKUT DAHLAN DI RAFAH MESIR

Sumber keamanan dan saksi kejadian hari ini (Khamis) menyatakan anggota tentera Mesir telah menangkap seorang individu yang dikenali Syeikh Fathi Al-Falastini di Hayyu As-Safa, bandar Rafah Mesir. Dia merupakan anggota keamanan negara dalam pemerintahan FATAH di Semenanjung Gaza (sebelum 2007).

Tentera Mesir menemui dalam rumahnya di Hayyu As-Safa:

> Dokumen-dokumen bahaya yang merangkumi operasi anasir-anasir yang diupah di Rafah dan Syeikh Zuweid.
> Ditemui fotokopi kem tentera As-Safa dan Al-Ahrash dan sebahagian checkpoint.
> Telefon satelit untuk panggilan antarabangsa.
> Bersamanya ditemui LE 40 ribu dan USD 5 ribu.

Kata saksi, Syeikh Fathi dikenali sebagai seorang pendakwah Islam. Dia telah membuang jambangnya dan menjalani kehidupan bersama rakyat Mesir di Hayyu As-Safa.

Sebagaimana yang disebutkan, seramai 200 anggota keamanan negara dalam pemerintahan FATAH yang sebahagian besarnya pengikut kepada Mohammad Dahlan telah lari keluar ke Sinai selepas HAMAS menguasai sepenuhnya Semenanjung Gaza tahun 2007. Pihak berkuasa Palestin(PA) memberi perlindungan kepada mereka di El-Arish, utara Sinai melalui autoriti Kedutaan Palestin Ke Kaherah. Gaji dan elaun juga diberikan serta kedudukan mereka dalam Mesir mengikut undang-undang ekoran ketetapan dari peringkat politik Mesir dari pemerintahan Mubarak waktu itu.

*Mohammad Dahlan kini menetap di Emirate (UAE).

Sumber:
[Laporan jam 11:48 malam]
Web berita Rassd, 01/08/2013