Tuesday, August 27, 2013

SEMUA TAHU KESILAPAN PRESIDEN MURSI

Ketika ramai pihak menghujum Ikhwan, penulis juga ingin menyentuh kesilapan Presiden Mursi pada waktu itu.

Semasa Dr Mursi memilih Jeneral As-Sisi menjadi Menteri Pertahanan mungkin beliau tidak menyedari siapa sebenar As-Sisi. Latar belakang pengajian As-Sisi, menurut Ahmad Mansour (media AL-JAZEERAH), As-Sisi pernah mengikuti pengajian Sains Perisikan di Fakulti Pertahanan Nasional Amerika dan tempat ini dikenali sebagai lubuk percaturan perisik merekrut tentera-tentera yang dihantar oleh Negara-negara bersekutu.

Selepas pemilihan As-Sisi, sebahagian media memperdayakan rakyat Mesir dengan mewar-warkan imej islamik As-Sisi. Tidak kurang juga, kedengaran selitan nakal dalam laporan berita menyebut seolah-olah As-Sisi sebahagian daripada Ikhwan Al-Muslimin. Inilah di antara faktor yang meniup kemarahan sebahagian kelompok masyarakat. Sememangnya mereka tidak mesra kepada Ikhwan, lantas ditimbulkan persepsi kononnya Mesir negara Ikhwan diperintah oleh Dr Badie. Pada waktu yang sama, tiada penafian keras daripada pihak berwajib berhubung laporan dangkal.

Seandainya diamati dari sudut lain, kesilapan Dr Mursi memilih As-Sisi merupakan 'hikmah' jikalau rakyat Mesir dapat memikirkan dengan baik. Selama ini, pihak tentera diyakini melindungi rakyat tetapi pegangan itu telah berubah memusuhi sebilangan rakyat yang bangkit menuntut keadilan, jika ia normal pasti tidak akan berlaku pembunuhan penunjuk perasaan di Al-Arish, HQ Pengawal Republik, Raba'ah dan An-Nahdhah dan tempat-tempat lain. Revolusi 25 Januari, tentera menjaga rakyat tanpa ada tindakan membabi-buta tetapi kali ini jelas sudah berubah. Jika masih ada tentera yang punyai rasa kemanusiaan, ini soal lain.

Semua yang berlaku sedang dipaksa berlalu, biarpun Dr Mursi digulingkan sedemikian rupa namun dalam ucapan-ucapan terakhir beliau berani mengakui kesilapan sepanjang pemerintahannya meskipun tidak mencapai satu tahun penuh berbeza dari pemerintahan yang diwarisi belasan tahun mahupun puluhan tahun. Apakah sewaktu beliau memerintah semuanya tenang dan stabil? Penulis ada catatkan di sini [facebook] @ dalam blog, entri bertajuk, ADILKAH PANDANGAN MEREKA?.

Kerajaan yang dibentuk bawah dekri Presiden Mursi juga memenuhi kemahuan malah penghormatan kepada pemuda-pemudi revolusi Mesir, rata-rata usia Menteri Kabinet dan Perdana Menteri bawah usia 60 tahun termasuk Jeneral As-Sisi dan Menteri Dalam Negeri. Sedang dihimpit tekanan, kerajaan mampu menghasilkan peningkatan dari sudut komoditi dalaman negara seperti gandum dan meningkatkan simpanan cemas (mungkin ada istilah lebih tepat) kepada 2-3 bilion pound Egypt diikuti beberapa lagi projek perancangan ekonomi. Jikalaulah ini menjadi kesilapan besar kepada Dr Mursi, hakikatnya rakyat-rakyat Mesir yang bangkit memberontak dan memberi kuasa kepada As-Sisi tidak sedar sebenarnya mereka mempunyai kerajaan yang kuat dan bertenaga memacu negara tetapi sayang mereka belum bebas dari igauan kerajaan Mubarak dan kerajaan sebelumnya. Satu tahun tidak menjamin semuanya boleh berubah dari pangsapuri usang kepada kondominium yang bersinar setiap masa sedangkan Turki pun mengambil masa lebih 8 tahun membuat transformasi ekonomi dan pentadbiran negara. Sekarang ini pun tetap wujud usaha untuk mengucar-ngacirkan politik Turki.

Dr Mursi digulingkan bukan disebabkan menyeleweng hak rakyat mahupun kezaliman membunuh rakyat, akan tetapi kerana kesilapan beliau membuat perubahan drastik yang tidak mampu diterima oleh saingan politik dalam mahupun luar. Pastinya tenaga utama yang menunjangi Dr Mursi itulah dari kalangan mereka yang dituduh pengganas.

0 comments: