Tuesday, July 3, 2012

Moussa Terpegun Dengan Morsi, Wanita Tahrir Kagum Isteri Presiden

Amr Moussa
KAHERAH, 02 Julai - Amr Moussa, bekas Setiausaha Agung Liga Arab dan bekas calon Presiden semasa pemilihan peringkat pertama berkata, ucapan yang disampaikan oleh Presiden Dr. Muhammad Morsi Isa Al-Ayyat di Universiti Kaherah amat penting dan menunjukkan ia tersedia dengan baik.

Jelas Moussa, antara isi penting yang disebutkan dalam ucapan Presiden mengenai keamanan negara Arab yang mempunyai hubungan dengan keamanan dalam negara Mesir. Berikutan itu, Presiden telah menyatakan pegangannya terhadap kesemua isu Mesir yang diperucapkan beberapa kali. Lebih positif, ucapan beliau menyentuh masa depan Mesir bukannya Mesir yang dahulu malah ucapannya adalah mengenai keseluruhan Mesir dan bukannya Mesir yang berpuak-puak.

Kata Moussa lagi, Presiden dalam ucapannya membicarakan tentang kedudukan masyarakat, lelaki, wanita, umat Islam, dan pengikut masehi dan hal ini menenangkan semua orang.

Presiden Morsi
"Saya terpegun dengan kesungguhannya menuturkan bahasa Arab yang betul(الفصحى) dan beliau akan mengulangi semula ungkapan apabila tersalah dari sudut nahu(tatabahasa)," ujar Moussa.

Respon celaan terhadap penampilan isteri Presiden

Berhubung penampilan isteri Presiden, Najla Ali Mahmoud, sebilangan pihak mencela beliau disebabkan cara pemakaian kononnya kata mereka, Puan Najla tidak boleh menjadi contoh Mesir di mata dunia. Bagaimanapun, sebilangan dari wanita-wanita Mesir yang berada di Dataran Tahrir(Tahrir Square) telah membantah celaan tersebut.

Kata Dalia Muhammad, 34 seorang surirumah, penampilan Puan Najla ini normal sebagai isteri Presiden yang bertudung dalam keadaan sebahagian besar masyarakat dari kalangan wanita memakai tudung tanpa membezakan peringkat kerana kami ini masyarakat yang beragama sejak lahir. 

Puan Dalia mengungkapkan bahawa isteri Presiden telah menunjukkan contoh sebenar kepada masyarakat Mesir, sambil mengkritik apa yang digembar-gemburkan oleh media semasa sebelum revolusi contoh penampilan sebenar wanita Mesir adalah sebaliknya tidak sebagaimana yang ditunjukkan oleh Puan Najla.
Puan Najla Ali Mahmoud
Manakala, Reham Ahmad berusia 22 tahun turut mengkritik tohmahan terhadap penampilan isteri Presiden. Kata Reham, "dia(Puan Najla) adalah contoh ibu kepada para wanita Mesir dan juga mewakili sebahagian besar wanita Mesir."

Seorang doktor farmasi, Marwah Abdul Rahman berkata, isteri Presiden sepertimana ibu-ibu kami, begitulah yang kami harapkan daripada isteri Presiden.

Marwah turut memuji kenyataan Puan Najla yamg menyebut bahawa beliau bukan 'wanita pertama Mesir' (FLOE), akan tetapi beliau adalah pembantu kepada rakyat Mesir, sambil itu, Marwah mengakui ini adalah perkembangan yang baik dan meminta agar Puan Najla jauh dari politik dan menjalankan kerja membantu rakyat Mesir melalui bidang dan kepakarannya sebagaimana wanita-wanita Mesir yang lain.

Sumber:
02/07/2012, suratkhabar Al-Masryoon




0 comments: