Wednesday, July 17, 2013

KEKAL DUA MENTERI BERKAT KRISIS

Kemuncak kemarahan sebilangan rakyat Mesir dan parti-parti politik yang tidak dominan dalam parlimen dan senat ekoran munculnya krisis eletrik, minyak, dan keamanan yang tidak stabil. Berdasarkan krisis-krisis tersebut, 'mereka'(termasuk Jabhah Inqaz, Tamarrud, parti aliran sosialis, liberal, sekular dan lain-lain lagi) mendesak dan memberontak agar Presiden yang sah digulingkan.

Namun, selepas kerajaan rampasan dibentuk oleh Dr.Hazem Al-Bablawi selaku Perdana Menteri, timbul pula persoalan dan menguatkan lagi dakwaan bahawa krisis-krisis tersebut memang sengaja diwujudkan demi menyemarakkan kemarahan rakyat terhadap kabinet menteri Dr.Hisham Qandil, Perdana Menteri yang sah dipilih oleh Dr.Muhammad Mursi.

Ringkas cerita, dua menteri terbabit dari kerajaan yang sah iaitu 'Menteri Dalam Negeri', Jeneral Muhammad Ibrahim yang mempunyai autoriti menjaga keamanan dalaman Mesir dan 'Menteri Tenaga Eletrik', Ir Ahmad Imam yang bertanggungjawab ke atas pengaliran eletrik Mesir masih dikekalkan dalam kabinet Dr.Hazem Al-Bablawi meskipun krisis-krisis itu berlaku di tangan dua menteri yang disebutkan. Pada waktu yang sama, krisis ini menjadi hujah asas 'puak mereka dan sesiapa sahaja yang terikut' bahawa Presiden yang sah mesti berundur.

Minda kosong juga merasakan mungkin ini keberkatan krisis-krisis yang telah berlaku, maka dua menteri itu wajar dikekalkan. Agar tidak terikut 'buta', cubalah mengikuti dari awal plot cerita.

0 comments: