RFC
:: giatkan penggunaan produk muslim ::

Sunday, August 25, 2013

EVAKUASI DAN DEMONSTRASI MALAYSIA BERI TEKANAN KEPADA RAKYAT MESIR?

Pagi tadi saya berada di Dewan Pelajar Tanta (DPT) lokasi pengumpulan mahasiswa Malaysia. Semasa saya beredar, bas telah tiba untuk membawa mahasiswa-mahasiswi Malaysia ke Kaherah sebelum diterbangkan ke Malaysia pada hari berikut.

Apa yang ingin saya kongsikan di sini, sebilangan rakyat tempatan melihat evakuasi dengan persepsi yang negatif. Tambahan lagi demonstrasi-demonstrasi di Malaysia kesemuanya menunjukkan simbol Rabiah, angka empat.

"Kamu tak balik Malaysia? ramai sangat balik kenapa? Kerajaan Malaysia mesti sokong Ikhwan kan?," tanya seorang 'ammu (tauke kedai) kepada saya sewaktu hendak membayar jumlah suratkhabar.

"Erm..saya ada exam lagi memang saya tak pulang, manalah saya tahu ramai yang balik tu..keputusan dari kerajaan, tak ada kaitan dengan Ikhwan pun," saya menjawab. Sambil itu, arab yang lain mencelah tanya kepada 'ammu tadi, kerajaan Mesirkah buat keputusan begitu?. Tanpa mempedulikan perbualan mereka, saya terus beredar risau jika kehabisan ikan di kedai yang lain.

Nasib tak selalunya manis, ikan kegemaran saya memang sudah habis. Tak mengapalah, saya 'usha' ikan yang lain pula. Secara tiba-tiba, pemuda dari kedai ayam sebelah menegur saya.

"Aku tengok dalam televisyen di Malaysia buat tunjuk perasaan mengangkat simbol Rabi'ah..mana boleh macam tu, tak boleh la campurtangan," kata pemuda itu.

Saya hanya mendengar tanpa membalas kerana emosi dia kurang baik berlainan dengan tuan rumah (baba). Beberapa hari yang lalu, saya bertemu dengan baba ketika dia duduk di tangga, saya duduk di sebelahnya bersembang-sembang tujuan menjernihkan kembali keadaan di antara kami, dia pernah menengking saya apabila saya mempertahankan Dr Mursi, dia pernah menghempas pintu rumahnya tanda marah kepada saya kerana saya juga meninggikan suara. 

Dia mengeluh kerana demonstrasi di Malaysia sokong Raba'ah Al-Adawiyah, lalu dia menyuarakan kebimbangan jika kerajaan Malaysia putuskan hubungan dengan Mesir.

Perbualan kami diselangi ketawa dan gurau senda, pada waktu itu ada pemungut sampah sedang cuci tangga. Kata baba, "pintu dekat sutuh dan ruang tangga banyak sangat debu..hampa tak cuci ka? aku sembelih hampa semua baru tau." Baba ketawa, saya pun ketawa..mood baba memang cukup baik. Lalu saya jawab, "baba tau kan Mesir ni camana, debu banyak sangat-sangat..kami pulak ramai dah yang balik cuti," sambil bergelak, saya ambil kesempatan dengan menampar-nampar belakang dan paha baba..inilah melawak cara arab, dia tak marah.

Lalu, pemungut sampah turun dari tanggas atas membawa sebekas debu. Dia merungut banyak sangat. Saya balas, "pakcik..ni baru pangsapuri kami banyak tu dah, kalau Tanta pulak banyak mana? kalau seluruh Mesir lagi banyak..biasalah tu pakcik."

Baba ternyata riang. Saya menambahkan lagi masa bersembang dengan baba dan cerita tentang politik di Malaysia serta pengurusan negara khususnya sikap tentang sampah dan pembangkang dalam kerajaan pusat kita. 

Saya harap baba faham maksud saya. Apa yang penting, walaupun ada khilaf dari segi pemikiran, kefahaman, dan kecenderungan politik ia bukannya penyebab saling bermusuh.

0 comments: