Monday, December 31, 2007

Kasih terhadap Palestin telah tiada?

27 November 2007, berlangsungnya persidangan Annapolis yang bertempat di Maryland, Amerika Syarikat. Bermakna suatu gagasan keamanan dan perdamaian Timur Tengah dipandang serius oleh kuasa-kuasa dunia. Namun, ia merupakan mimpi dan angan-angan bagi pemimpin pemerintah Palestin, Ramallah. Bagi pihak Israel dan sekutunya, di Annapolis merupakan sumber kekuasaan, kekuatan untuk mencengkam sekeras yang mungkin ke atas penduduk Palestin. Dari Annapolis menimbulkan pertanyaan, apakah kesan dan hasil yang mampu memberikan keamanan dan perdamaian terhadap konflik yang memakan masa puluhan tahun?

Semenjak 1948, tertegaknya negara yahudi-Israel telah membuka fail keganasan dan ancaman kepada mana-mana pihak yang cuba menafikan hak Israel. Maka pihak Israel tidak teragak-agak untuk melabelkan pengganas kepada pejuang Palestin. Untuk meraih kepentingan dan kesenangan, yahudi-Israel sanggup melanggar apa sahaja undang-undang. Buktinya, serangan dari semasa ke semasa ke atas penduduk Semenanjung Gaza berlanjutan hingga saat ini, pembinaan penempatan yahudi yang terbaru selepas Annapolis di Timur Al-Quds dan Israel turut meruntuhkan hampir 90 buah rumah penduduk Palestin di Tebing Barat.

Rejim yahudi-Israel tidak mengenal erti kasih, damai dan keamanan. Bahasa mereka adalah divide & rule atau ceroboh untuk hidup atau kamu perlu sengsara demi kehidupan kami.

Saat ini, apa yang berlaku di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat adalah implementasi dari apa yang telah mereka rancang berpuluhan tahun sebelum ini.

Semenanjung Gaza setelah dikuasai HAMAS, mereka telah diboikot habis-habisan. Kuasa-kuasa besar meredhai tindakan dan operasi ketenteraan Israel ke atas setiap pelusuk tanah Palestin. Dalam masa yang sama Liga Arab mahupun OIC seolah-olah diseret untuk menyetujui tindakan kuffar.

Palestin-info dalam laporannya pada 31/12/07, mengatakan kematian penduduk Gaza yang perlukan rawatan secepat yang mungkin telah meningkat ke angka 56 orang. Ia berpunca daripada blockade daripada pihak rejim Israel yang melarang penduduk Gaza mendapatkan rawatan di luar. Semalam, 29/12/07 seorang penduduk Gaza, Muhammad Salih 55, telah meninggal dunia akibat penutupan semua tempat yang bersempadanan dengan Gaza. Dilaporkan Muhammad Salih mengalami sakit ginjal dan sudah berapa bulan tidak dapat menjalankan rawatan. Antara mangsa lain:

1) Nadiah Abu Zuhri, ibu kepada jurucakap HAMAS telah meninggal dunia akibat penyakit stroke dan tidak diberi peluang untuk mendapatkan rawatan luar.

2) Seorang bayi yang mengalami sakit tumor di kepala dan dilarang mendapatkan rawatan oleh Israel. Di masa ini, ramai lagi pesakit yang memerlukan rawatan rapi secepat yang mungkin. Dan ramai lagi pesakit yang memerlukan rawatan.

Komiti rakyat di Gaza telah memberikan amaran bahawa bencana kemanusiaan di Gaza semakin genting. Sumber perubatan Palestin telah mengenalpasti, terdapat 400 orang pesakit menderita akibat ginjal dan 450 orang menderita akibat penyakit jantung yang di alami.

Terdahulu, penduduk Gaza terpaksa hidup dalam kegelapan apabila terputusnya bekalan elektrik untuk beberapa malam. Laporan akhbar mengatakan, ini adalah perancangan Israel untuk memaksa pejuang Palestin menghentikan serangan roket ke beberapa buah bandar Israel.

Kejadian terbaru, jemaah haji Gaza yang akan pulang tidak dibenarkan memasuki sempadan Rafah. Disebabkan tekanan kuasa luar, kerajaan Mesir meminta supaya kesemua jemaah haji memasuki Gaza melalui sempadan yang dikuasai Israel. Seorang bekas ahli majlis legislatif Palestin mendesak bahawa tindakan seumpama ini adalah merbahaya bagi mereka kerana akan ditangkap oleh rejim Israel seterusnya sebagai tawanan. Bagaimanapun, setakat artikel ini ditulis kesemua jemaah haji Gaza akan di bawa ke Arish (Mesir). Ada khabar mengatakan, sebab tekanan ini adalah dipercayai di kalangan jemaah haji Gaza membawa wang yang diperolehi ketika mengerjakan haji untuk pemerintah Gaza, HAMAS. Atas dasar kemanusiaan, kenapa hal ini juga dilarang? Tidakkah pihak yang bersekongkol atau tunduk di bawah desakan Israel juga seperti membunuh penduduk Gaza?

Palestin kini menanti berbagai-bagai ancaman, pemerintah illegal Salam Fayadh bertindak menangkap 2 pejuang Palestin yang dikatakan membunuh 2 tentera Israel. Apakah pendirian Salam Fayadh sebenarnya? Kenapa tuntutan agama ditukar kepada perlakuan pengganas?

Sememangnya, apa yang dinyatakan ini akan berterusan. Jika tindakan rejim Israel tidak dihalang mahupun di’gertak’, dan umat Islam tidak pula sedar, maka sampai bila-bila pun untuk Palestin tiada lagi kasih.

0 comments: