Tuesday, July 24, 2012

MAPIM MOHON KETUA BUDDHA HANTAR MESEJ KEPADA KERAJAAN MYANMAR

Cikgu Azmi bersongkok menyerahkan surat kepada Ketua Sami
KEDAH, 24 Julai - Kezaliman yang menimpa minoriti umat Islam di wilayah Arakan, Myanmar terus menjadi perhatian dalam negara dan antarabangsa. 

Demikian itu, salinan kenyataan media yang diterima dari Setiausaha Agung MAPIM(Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia), Mohd Azmi Abdul Hamid menyebut pihaknya telah berjumpa dengan salah seorang Ketua Sami Buddha Malaysia iaitu Ketua Wad Nikhotaram En Ai Lap a/l Tim di Wad Buddha di Alor Setar, Kedah semalam, 23/07/2012. 

Pertemuan ini dalam rangka memohon pemimpin agama Buddha mengadakan perbincangan bersama ketua-ketuanya yang lain mengenai isu penghapusan etnik Rohingya Muslim di Myanmar.

Azmi yang diringi oleh beberapa wakil NGO Islam lain iatu ABIM(Angkatan Belia Islam Malaysia), TERAS(Teras Pengupayaan Melayu), dan Persatuan Ulama Kedah telah diterima dengan baik di wad tersebut. 

Encik Mohd Azmi Abdul Hamid atau lebih dikenali dengan panggilan Cikgu Azmi telah menyerahkan sepucuk surat khas kepada Ketua Pemimpin Buddha itu untuk dibincangkan dengan Ketua Buddha Malaysia yang berada di wad  Padang Sera, Kedah.

Dalam perbincangan semalam, Cikgu Azmi telah menjelaskan kepada ketua sami tersebut bahawa pemimpin-pemimpin Buddha di negara ini perlu bersuara di atas keganasan yang dilakukan oleh penganut agama Buddha yang ekstremis di Arakan, Myanmar. 

Beliau menyatakan bahawa jika penganut Buddha di negara ini dapat hidup aman bersama dengan pelbagai penganut agama yang lain, kenapa kerajaan Buddha Myanmar memilih untuk melihat umat Islam Rohingya sebagai musuh untuk ditindas dan dizalimi.

Ai Lap bersetuju untuk mengangkat isu pembunuhan umat Islam di Myanmar dalam mesyuaratnya dengan ketua-ketua penganut Buddha di Malaysia. Beliau akan memohon agar dipertimbangkan mesej dari Malaysia dihantar kepada Ketua Buddha di Myanmar agar pembunuhan dan penindasan segera dihentikan.

Azmi juga menyatakan bahawa suatu pertemuan khas antara agama akan diadakan bagi menyatakan sikap mereka terhadap kezaliman kerajaan Myanmar ke atas Rohingya Muslim.

Dalam pertemuan itu Ai Lap juga bersetuju supaya isu ini perlu di ambil berat kerana agama Buddha tidak mengajar untuk menzalimi dan menindas orang lain.
Tunjuk perasaan di hadapan bangunan PBB
Rentetan dari pertemuan dengan Ketua Wad Nikhotaram, NGO Malaysia, antaranya MAPIM telah mengadakan tunjuk perasaan hari ini di hadapan bangunan PBB, Kuala Lumpur dan menyerahkan memorandum bantahan. 

0 comments: