Friday, June 29, 2012

Morsy di himpunan juta 'Penyerahan Kuasa'

Presiden Republik Arab Mesir, Dr Muhammad Morsy yang dipilih rakyat hadir ke himpunan juta di Dataran Tahrir(Tahrir Square) hari ini yang menuntut kuasa autoriti sepenuhnya kepada Presiden dan juga disebut 'Penyerahan Kuasa'.

Yaseer Ali, jurucakap Presiden mengumumkan, Presiden akan menyampaikan ucapan rasmi kepada rakyat Mesir di Dataran Tahrir. 

Kata Ali, sebagaimana yang dijangkakan, ucapan Presiden menyentuh usaha yang dikerahkan bagi memulakan agendanya demi membangunkan Mesir.

Dr. Morsy
Menukil dari halaman rasmi Hurriyah Wal-Adalah, Presiden menunaikan solat Jumaat di Masjid Al-Azhar kemudian, selepas itu, Presiden akan bertandang ke Dataran Tahrir.

Mengenai angkat sumpah menerima kuasa 30 Jun ini, Mahkamah Tinggi Perlembagaan melalui hakim Maher Sami selaku Timbalan Ketua Mahkamah berkata, upacara mengangkat sumpah pertabalan kuasa Presiden seperti yang dipersetujui akan dilangsungkan di hadapan Perhimpunan Agung Mahkamah(General Assembly of the Court). Sehingga kini, waktu upacara belum ditentukan.

Menyentuh kepada tempat upacara, Perhimpunan Agung Mahkamah sebulat suara menolak cadangan yang dikemukakan yang meminta Presiden mengangkat sumpah di hadapan anggota Perhimpunan Agung Mahkamah di dewan persidangan, namun berpegang tempat mengangkat sumpah dalam bangunan mahkamah yang terletak di jalan Kornish Al-Nil.

Seperti yang disebutkan, upacara mengangkat sumpah di hadapan Perhimpunan Agung Mahkamah yang terdiri dari 19 orang hakim besar diketuai hakim Farouq Sultan.

Tambah hakim Maher Sami, beliau belum mendapat maklum balas dari mahkamah atau permintaan mengenai kehadiran ahli-ahli parlimen semasa upacara ini dijalankan.


Sumber: 28/06/2012, web berita Shorouk, Youm7, halaman rasmi FJP dan pesanan ringkas Al-Masryoon

0 comments: